Innovaatiojohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa. Näkökulmana innovaatiodemokratia.
Aho, Saara (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Toimintaympäristön dynaamisuus, kompleksisuus ja entistä nopeammin tapahtuvat muutokset kuvaavat nyky-yhteiskunnan luonnetta. Selviytyminen toimintaympäristön haasteista edellyttää organisaatioilta jatkuvaa uudistumista ja kehittymistä. Innovaatioista on tullut organisaatioiden elinehto ja ydinosaamisalue. Kompleksisen toimintaympäristön keskellä piilee uhkien ja epävarmuuden lisäksi myös monia mahdollisuuksia. Tarvitaan rohkeutta näiden mahdollisuuksien esiin nostamiseen ja niihin tarttumiseen. Tämä asettaa vaatimuksen myös johtamisajattelun muokkaamiselle. Innovaatiodemokratiaan pohjautuvalla innovaatiojohtamisen näkökulmaa voidaan hyödyntää kompassin tavoin suunnannäyttäjänä ratkaisuvaihtoehtojen löytämiseksi.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan teoreettisesti innovaatiodemokratian käsitettä ja sen yhteyttä innovaatiojohtamiseen. Pro gradu -tutkielman aineistoon perustuvat tulokset nostavat esiin, miten innovaatiojohtamista voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen empiirinen aineisto on kerätty Vaasan yliopiston ja TAYS:n lastenpsykiatrian klinikan yhteistyössä toteutetun organisaation kehittämisprojektin (Lastenpsykiatrian Terveysdynamo) yhteydessä. Lastenpsykiatrian Terveysdynamo toteutettiin deliberatiivisen demokratian teoriaan pohjautuvaan organisaatioraatimallia hyödyntäen. Lastenpsykiatrian Terveysdynamon organisaatioraati kokoontui maaliskuun ja huhtikuun 2017 aikana neljä kertaa ja empiirinen aineisto muodostui organisaatioraadin neljän tapaamiskerran nauhoitetuista ryhmäkeskusteluista.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollossa innovaatiojohtamista voidaan hyödyntää monimuotoisesti. Innovaatiojohtamisen hyödyt ulottuvat aina palveluiden kehittämisestä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen asti. Sosiaali- ja terveydenhuollossa innovaatiojohtamista voidaan hyödyntää palvelujen, toimintatapojen kehittämisessä, monitasoisten yhteistyö- ja kehittämistyöverkostojen rakentamisessa sekä prosessien, toimintamallien ja organisaation laaja-alaisessa kehittämisessä. Tutkimustuloksien näkökulmasta asiakasosallisuuden tärkeys osana sosiaali- ja terveydenhuollon innovaatiotoimintaa oli merkittävää. Innovaatiojohtamisella voidaan kasvattaa palveluiden ja hoidon sujuvuutta, laatua, vaikuttavuutta sekä tehokkuutta tuoden myös positiivisia vaikutuksia talouden näkökulmasta. Tuloksien valossa sosiaali- ja terveydenhuollossa kaivataan kipeästi innovaatiojohtamiseen liittyvää näkökulmaa, joilla voidaan kehittää sen haasteiksi muodostuneita organisaatioiden hierarkkisia ja byrokraattisia rakenteita, jäykkiä prosesseja ja organisaatiokulttuuria.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan teoreettisesti innovaatiodemokratian käsitettä ja sen yhteyttä innovaatiojohtamiseen. Pro gradu -tutkielman aineistoon perustuvat tulokset nostavat esiin, miten innovaatiojohtamista voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen empiirinen aineisto on kerätty Vaasan yliopiston ja TAYS:n lastenpsykiatrian klinikan yhteistyössä toteutetun organisaation kehittämisprojektin (Lastenpsykiatrian Terveysdynamo) yhteydessä. Lastenpsykiatrian Terveysdynamo toteutettiin deliberatiivisen demokratian teoriaan pohjautuvaan organisaatioraatimallia hyödyntäen. Lastenpsykiatrian Terveysdynamon organisaatioraati kokoontui maaliskuun ja huhtikuun 2017 aikana neljä kertaa ja empiirinen aineisto muodostui organisaatioraadin neljän tapaamiskerran nauhoitetuista ryhmäkeskusteluista.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollossa innovaatiojohtamista voidaan hyödyntää monimuotoisesti. Innovaatiojohtamisen hyödyt ulottuvat aina palveluiden kehittämisestä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen asti. Sosiaali- ja terveydenhuollossa innovaatiojohtamista voidaan hyödyntää palvelujen, toimintatapojen kehittämisessä, monitasoisten yhteistyö- ja kehittämistyöverkostojen rakentamisessa sekä prosessien, toimintamallien ja organisaation laaja-alaisessa kehittämisessä. Tutkimustuloksien näkökulmasta asiakasosallisuuden tärkeys osana sosiaali- ja terveydenhuollon innovaatiotoimintaa oli merkittävää. Innovaatiojohtamisella voidaan kasvattaa palveluiden ja hoidon sujuvuutta, laatua, vaikuttavuutta sekä tehokkuutta tuoden myös positiivisia vaikutuksia talouden näkökulmasta. Tuloksien valossa sosiaali- ja terveydenhuollossa kaivataan kipeästi innovaatiojohtamiseen liittyvää näkökulmaa, joilla voidaan kehittää sen haasteiksi muodostuneita organisaatioiden hierarkkisia ja byrokraattisia rakenteita, jäykkiä prosesseja ja organisaatiokulttuuria.