Sovelluksen käytettävyyden arviointi ennen käyttöönottoa
Rimpilä, Jussi (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Käytettävyydellä on nykyään yhä suurempi merkitys, sillä yhä useampi palvelu on siirretty käytettäväksi mobiililaittella tai tietokoneella. Palveluiden välinen kilpailu on kasvanut palveluiden helpottuneen saatavuuden johdosta. Käyttäjän on yhä helpompaa vaihtaa palvelua jos nykyinen toimii huonosti tai on vaikea käyttää. Käytettävyys voidaan ymmärtää tuotteen tai palvelun käytön helppoutena tietyn päämäärän saavuttamiseksi. Hyvä käytettävyys lisää siis käytön tehokkuutta ja tekee käytöstä mielekkäämpää.
Tässä tutkimuksessa selvitetään onko CRM Desktop – sovellus käytettävyydeltään hyvä. Sovelluksen on oltava käytettävyydeltään riittävän hyvä, jotta se voidaan ottaa käyttöön Vacon Oyj:n organisaatiossa. Käytettävyyttä tutkitaan heuristisen arvioinnin, käytettävyystestin sekä haastattelun avulla. Ohjelmalle suoritetaan heuristinen arviointi Nielsenin kymmentä käytettävyyden heuristiikkaa käyttäen. Testien tuloksista muodostetaan johtopäätökset ohjelman käytettävyydestä. Käytettävyystestissä testikäyttäjät suorittavat arvioitavalla sovelluksella tehtäviä, jotka vastaavat aidossa käyttötilanteessa suoritettavia tehtäviä. Käyttäjien suorittaessa testejä heitä tarkkaillaan ja suoritukseen käytetty aika mitataan. Testeistä saatu tieto analysoidaan tehtäväkohtaisesti. Käyttäjätestien lopuksi käyttäjille suoritetaan haastattelu.
Tutkimuksen tulosten perusteella CRM Desktop – sovelluksesta ei löytynyt käytön estäviä käytettävyysongelmia. Sovelluksesta löydettiin yksi vakava käytettävyysongelma, useita pienehköjä käytettävyysongelmia ja kosmeettisia virheitä. Sovellus voidaan ottaa käyttöön Vacon Oyj:llä käytettävyyden näkökulmasta heti, kun vakava käytettävyysongelma ratkaistaan.
Tässä tutkimuksessa selvitetään onko CRM Desktop – sovellus käytettävyydeltään hyvä. Sovelluksen on oltava käytettävyydeltään riittävän hyvä, jotta se voidaan ottaa käyttöön Vacon Oyj:n organisaatiossa. Käytettävyyttä tutkitaan heuristisen arvioinnin, käytettävyystestin sekä haastattelun avulla. Ohjelmalle suoritetaan heuristinen arviointi Nielsenin kymmentä käytettävyyden heuristiikkaa käyttäen. Testien tuloksista muodostetaan johtopäätökset ohjelman käytettävyydestä. Käytettävyystestissä testikäyttäjät suorittavat arvioitavalla sovelluksella tehtäviä, jotka vastaavat aidossa käyttötilanteessa suoritettavia tehtäviä. Käyttäjien suorittaessa testejä heitä tarkkaillaan ja suoritukseen käytetty aika mitataan. Testeistä saatu tieto analysoidaan tehtäväkohtaisesti. Käyttäjätestien lopuksi käyttäjille suoritetaan haastattelu.
Tutkimuksen tulosten perusteella CRM Desktop – sovelluksesta ei löytynyt käytön estäviä käytettävyysongelmia. Sovelluksesta löydettiin yksi vakava käytettävyysongelma, useita pienehköjä käytettävyysongelmia ja kosmeettisia virheitä. Sovellus voidaan ottaa käyttöön Vacon Oyj:llä käytettävyyden näkökulmasta heti, kun vakava käytettävyysongelma ratkaistaan.