Yritysblogit suhdetoiminnan välineenä. Tarkastelun kohteena vuorovaikutuksen ylläpitämisen keinot
Rex, Evelina (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Ett framgångsrikt företag ägnar sig åt PR-verksamhet för att utveckla sin marknadskommunikation utgående från kundernas behov. Generellt definieras PR-verksamhet som ledande av kommunikationen mellan organisationen och dess intressentgrupper med syftet att uppnå gemensam förståelse genom ömsesidig interaktion. Sådan interaktion kan ske i till exempel företagsbloggar. En företagsblogg är en blogg som upprätthålls av ett företag för att publicera marknadsrelevant innehåll.
Syftet med denna undersökning är att granska företagsbloggar som experter anser vara högklassiga och skapa en modell, som kan användas till att utveckla interaktionen i företagsbloggar. I första delen av undersökningen består materialet av fem prisbelönta företagsbloggar samt deras tio senaste bloggartiklar. I andra delen av undersökningen består materialet av Soneras Kasvualusta-blogg samt bloggens tio senaste bloggartiklar. I första delen av undersökningen tillämpas Waters, Ghoshs, Griggs och Searsons (2014) interaktionsmodell för att analysera de högklassiga företagsbloggarna kvalitativt och kvantitativt. I undersökningens andra del testas den skapade modellen på en blogg. På detta sätt utvärderas modellen. Samtidigt framväxer ett förbättringsförslag till exempelbloggen.
Undersökningens resultat visar att de högklassiga bloggarna tillämpar över hälften av principerna i Waters et al. (2014) modell. I materialet förekom dock även sådana interaktionsformer som inte finns i deras modell. Utgående från dessa skapade jag nya principer som framför allt främjar diskussionen i företagsbloggarna. Dessa principer visar att målsättningarna för interaktionen i olika länders företagsbloggar avviker. För övrigt prioriteras Waters et al. (2014) principer olika i de högklassiga bloggarna. Detta visar att bloggarna har olika syften och krav på interaktionen. Den skapade modellen baserar sig på finländska experters erfarenhet och expertis och lämpar sig därför för utvecklingen av interaktionen i finska företagsbloggar. De lämpliga principerna för varje sammanhang bör dock väljas i samarbete med företaget.
Syftet med denna undersökning är att granska företagsbloggar som experter anser vara högklassiga och skapa en modell, som kan användas till att utveckla interaktionen i företagsbloggar. I första delen av undersökningen består materialet av fem prisbelönta företagsbloggar samt deras tio senaste bloggartiklar. I andra delen av undersökningen består materialet av Soneras Kasvualusta-blogg samt bloggens tio senaste bloggartiklar. I första delen av undersökningen tillämpas Waters, Ghoshs, Griggs och Searsons (2014) interaktionsmodell för att analysera de högklassiga företagsbloggarna kvalitativt och kvantitativt. I undersökningens andra del testas den skapade modellen på en blogg. På detta sätt utvärderas modellen. Samtidigt framväxer ett förbättringsförslag till exempelbloggen.
Undersökningens resultat visar att de högklassiga bloggarna tillämpar över hälften av principerna i Waters et al. (2014) modell. I materialet förekom dock även sådana interaktionsformer som inte finns i deras modell. Utgående från dessa skapade jag nya principer som framför allt främjar diskussionen i företagsbloggarna. Dessa principer visar att målsättningarna för interaktionen i olika länders företagsbloggar avviker. För övrigt prioriteras Waters et al. (2014) principer olika i de högklassiga bloggarna. Detta visar att bloggarna har olika syften och krav på interaktionen. Den skapade modellen baserar sig på finländska experters erfarenhet och expertis och lämpar sig därför för utvecklingen av interaktionen i finska företagsbloggar. De lämpliga principerna för varje sammanhang bör dock väljas i samarbete med företaget.