Kannustava palkitsemisjärjestelmä
Revonlahti, Tanja (2007)
Revonlahti, Tanja
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koetaanko nykyinen palkitsemisjärjestelmä kannustavana tutkimassani kohdeyrityksessä. Alaongelmina selvitettiin mitä palkitsemisen muotoja henkilöstö haluaisi käytettävän enemmän ja mitä he ylipäätään ymmärtävät palkitsemisella. Palkitseminen on organisaation ja sen jäsenten välinen kaksisuuntainen prosessi, josta molemmat osapuolet hyötyvät; palkitseminen on johtamisen väline, joka tukee organisaation strategiaa ja tavoitteiden saavuttamista. Palkitseminen välittää viestin halutusta toiminnasta ja viestin tulkinta vaikuttaa organisaation jäsenten toimintaan. Käsitykset siitä, mikä on palkitsevaa, ovat yksilöllisiä. Motivaation kantasanana on motiivi, jota käytetään viittamaan tarpeisiin, haluihin, vietteihin ja sisäisiin yllykkeisiin sekä palkkioihin ja rangaistuksiin. Motiivit ovat päämääräsuuntautuneita ja ne virittävät sekä ylläpitävät yksilön käyttäytymisen yleistä suuntaa. Motiivien aikaansaamaa tilaa kutsutaan motivaatioksi.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä on käytetty erilaisia palkitsemiseen ja motivointiin liittyviä teorioita. Teoriaosuudessa käsitellään tarkemmin palkitsemisjärjestelmää, kokonaispalkitsemisen nelikenttää sekä sisäistä ja ulkoista motivaatiota. Käytettävissä oleva lähdemateriaali käsitteli pääosin palkitsemista, motivointia ja niihin liittyviä asioita. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja aineistonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nykyistä palkitsemisjärjestelmää ei pidetä kannustava osittain sen takia, että se koetaan epäoikeudenmukaiseksi. Työssäolovuosilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä siihen, koetaanko nykyinen palkitsemisjärjestelmä motivoivana. Vastaajien mielestä yrityksen hyvästä tuloksesta pitää palkita kaikkia tasapuolisesti ja pääasiassa palkkioiden toivottiin olevan rahallisia. Tyytymättömyys alan peruspalkkaan tuli tutkimuksessa vahvasti esille.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä on käytetty erilaisia palkitsemiseen ja motivointiin liittyviä teorioita. Teoriaosuudessa käsitellään tarkemmin palkitsemisjärjestelmää, kokonaispalkitsemisen nelikenttää sekä sisäistä ja ulkoista motivaatiota. Käytettävissä oleva lähdemateriaali käsitteli pääosin palkitsemista, motivointia ja niihin liittyviä asioita. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja aineistonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nykyistä palkitsemisjärjestelmää ei pidetä kannustava osittain sen takia, että se koetaan epäoikeudenmukaiseksi. Työssäolovuosilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä siihen, koetaanko nykyinen palkitsemisjärjestelmä motivoivana. Vastaajien mielestä yrityksen hyvästä tuloksesta pitää palkita kaikkia tasapuolisesti ja pääasiassa palkkioiden toivottiin olevan rahallisia. Tyytymättömyys alan peruspalkkaan tuli tutkimuksessa vahvasti esille.