Valmentava esimiestyö: Tilannejohtamista vähittäiskaupassa
Rautio, Maarit (2012)
Rautio, Maarit
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena olevaa valmentavaa esimiestyötä tutkitaan vähittäiskaupan alalla, missä esimiehen työ on päivittäistä toimintaa yhdessä alaisten kanssa. Vähittäiskauppa on Market-toimialalle kuuluva osa, jossa harjoitetaan uusien tai käytettyjen tavaroiden myyntiä ja siihen liittyvän palvelun tarjontaa kuluttajille. Tällä tutkimuksella kartoitetaan vähittäiskaupan alalle kuuluvien myymälöiden valmentavaa esimiestyötä, myymälöiden kokonaisosaamista ja siellä olevia esimies-alaissuhteita.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää käsite valmentava esimiestyö paremmin kirjallisuuskatsauksen avulla. Tarkastelun alla on kolme valmentavan esimiestyön synonyymia: coaching, mentorointi ja transformationaalinen johtaminen. Tilannejohtamisopin ja tilannejohtamismallin (Hersey & Blanchardt 1988) avulla pyritään selvittämään, onko valmentava esimiestyö tilannejohtamista käytännössä, missä esimies toimii aina tilanteen ja yksilöllisen esimies-alaissuhteen vaatimalla tavalla. Leader-Member-Exchange -teoriaan pohjautuen tarkastellaan erilaisia esimies-alaissuhteita vähittäiskaupassa. Tutkimuksen kivijalkana toimii Edwin P. Hollanderin (1978) Johtamisprosessi -malli, jonka kolmen elementin avulla tarkastellaan valmentavan esimiestyön osa-alueita. Tutkimus vastaa kysymyksiin, millainen esimies tukee ja edistää alaisten osaamista ja sen kehittymistä, mitä myymälöissä osataan, mitä osaamista tulevaisuudessa tarvitaan ja miten osaamista tuetaan.
Myymälän esimiehet muuttavat esimieskäyttäytymistään aina tilanteen ja työntekijän mukaan. Tutkimusaineistosta voidaan havaita neljä johtamistyyppiä. Osaaminen myymälöissä on puolestaan moniosaamista, kaikkea kassatyön ja hallinnollisten työtehtävien väliltä. Myymälöissä ylläpidetään ja kehitetään osaamista valmentavan esimiestyön avulla tai ainakin siihen vahvasti pyritään. Valmentavalla esimiestyöllä pyritään myös vastaamaan osaamisen tukemisen ja edistämisen haasteeseen. Myymälöiden esimies-alaissuhteet ovat monipuolisia vaihdellen haastavasta helppoon. Työvoiman vaihtuvuus on merkittävin tilannetekijä, joka vaikuttaa niin esimiestyöhön kuin esimies-alaissuhteisiinkin.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää käsite valmentava esimiestyö paremmin kirjallisuuskatsauksen avulla. Tarkastelun alla on kolme valmentavan esimiestyön synonyymia: coaching, mentorointi ja transformationaalinen johtaminen. Tilannejohtamisopin ja tilannejohtamismallin (Hersey & Blanchardt 1988) avulla pyritään selvittämään, onko valmentava esimiestyö tilannejohtamista käytännössä, missä esimies toimii aina tilanteen ja yksilöllisen esimies-alaissuhteen vaatimalla tavalla. Leader-Member-Exchange -teoriaan pohjautuen tarkastellaan erilaisia esimies-alaissuhteita vähittäiskaupassa. Tutkimuksen kivijalkana toimii Edwin P. Hollanderin (1978) Johtamisprosessi -malli, jonka kolmen elementin avulla tarkastellaan valmentavan esimiestyön osa-alueita. Tutkimus vastaa kysymyksiin, millainen esimies tukee ja edistää alaisten osaamista ja sen kehittymistä, mitä myymälöissä osataan, mitä osaamista tulevaisuudessa tarvitaan ja miten osaamista tuetaan.
Myymälän esimiehet muuttavat esimieskäyttäytymistään aina tilanteen ja työntekijän mukaan. Tutkimusaineistosta voidaan havaita neljä johtamistyyppiä. Osaaminen myymälöissä on puolestaan moniosaamista, kaikkea kassatyön ja hallinnollisten työtehtävien väliltä. Myymälöissä ylläpidetään ja kehitetään osaamista valmentavan esimiestyön avulla tai ainakin siihen vahvasti pyritään. Valmentavalla esimiestyöllä pyritään myös vastaamaan osaamisen tukemisen ja edistämisen haasteeseen. Myymälöiden esimies-alaissuhteet ovat monipuolisia vaihdellen haastavasta helppoon. Työvoiman vaihtuvuus on merkittävin tilannetekijä, joka vaikuttaa niin esimiestyöhön kuin esimies-alaissuhteisiinkin.