Musiikkia myytävänä. Suomalaisten levy-yhtiöiden pop- ja rockmusiikin albumitiedotteet genrenä
Eerola, Erika (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen suomalaisten levy-yhtiöiden pop- ja rockmusiikin albumitiedotteita genrenä. Albumitiedote on levy-yhtiöiden käyttämä tekstilaji, jonka viestinnällisenä tarkoituksena on saada toimittajat tekemään juttuja artistista ja hänen uudesta levystään ja lisätä näin levyn tunnettavuutta ja sitä kautta myyntiä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä keinoilla levy-yhtiöiden tiedotusvälineille lähettämissä albumitiedotteissa toteutetaan genren viestinnällistä tarkoitusta ja millä tavalla suomalaiset levy-yhtiöt markkinoivat musiikkiaan albumitiedotteiden avulla. Tutkimuksessani selvitän albumitiedotteiden kontekstia. Lisäksi kuvaan albumitiedotteiden sisältöä ja rakennetta, joita albumitiedotteiden kirjoittajat käyttävät saadakseen julkaisuilleen mahdollisimman paljon julkisuutta.
Tutkimuksen aineistona on 37 albumitiedotetta kuudesta levy-yhtiöstä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään albumitiedotteiden kontekstia kahden levy-yhtiön tiedottajan teemahaastattelun avulla. Tutkimusmenetelmänä käytetään makrostruktuurianalyysiä, jonka avulla selvitetään aineistona käytettyjen albumitiedotteiden sisällöllisiä ja rakenteellisia ominaisuuksia.
Tutkimus osoittaa, että albumitiedotteiden rakenne muodostuu kolmesta pääkomponentista, jotka ovat aloitusosa, tekstiosa sekä lopetusosa. Jokaiseen pääkomponenttiin kuuluu myös useampia sisältökomponentteja. Aloitusosan sisältökomponentit ovat otsikko, julkaisupäivä ja ingressi. Tekstiosan sisältökomponentit käsittävät artistiin, levyyn ja kappaleisiin liittyviä tekstin sisältöjä. Lopetusosan sisältökomponentit ovat levy-yhtiön tiedottajan yhteystiedot, artistin www-sivut, levy-yhtiön yhteystiedot, pressikuvat sekä keikkamyyjän tiedot. Vaikka albumitiedotteiden pääkomponenttien järjestys on vakio, ei albumitiedotteiden rakenne ole tekstin sisällä kaavamainen, sillä käytettyjen sisältökomponenttien lukumäärä ja järjestys vaihtelevat albumitiedotteittain. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että albumitiedote on genre, jonka viestinnällinen tarkoitus määrää selvästi sisällön, mutta rakenne puolestaan voi heijastaa enemmän kirjoittajan mieltymyksiä.
Tutkimuksen aineistona on 37 albumitiedotetta kuudesta levy-yhtiöstä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään albumitiedotteiden kontekstia kahden levy-yhtiön tiedottajan teemahaastattelun avulla. Tutkimusmenetelmänä käytetään makrostruktuurianalyysiä, jonka avulla selvitetään aineistona käytettyjen albumitiedotteiden sisällöllisiä ja rakenteellisia ominaisuuksia.
Tutkimus osoittaa, että albumitiedotteiden rakenne muodostuu kolmesta pääkomponentista, jotka ovat aloitusosa, tekstiosa sekä lopetusosa. Jokaiseen pääkomponenttiin kuuluu myös useampia sisältökomponentteja. Aloitusosan sisältökomponentit ovat otsikko, julkaisupäivä ja ingressi. Tekstiosan sisältökomponentit käsittävät artistiin, levyyn ja kappaleisiin liittyviä tekstin sisältöjä. Lopetusosan sisältökomponentit ovat levy-yhtiön tiedottajan yhteystiedot, artistin www-sivut, levy-yhtiön yhteystiedot, pressikuvat sekä keikkamyyjän tiedot. Vaikka albumitiedotteiden pääkomponenttien järjestys on vakio, ei albumitiedotteiden rakenne ole tekstin sisällä kaavamainen, sillä käytettyjen sisältökomponenttien lukumäärä ja järjestys vaihtelevat albumitiedotteittain. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että albumitiedote on genre, jonka viestinnällinen tarkoitus määrää selvästi sisällön, mutta rakenne puolestaan voi heijastaa enemmän kirjoittajan mieltymyksiä.