Sitooko klikkaus kuluttajaa? -Tarkastelussa sähköiset vakiosopimukset
Rautava, Suvi (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa sopimusten tekeminen on välttämätöntä ja ihmiset solmivat niitä jatkuvasti. Sähköisessä ympäristössä sopiminen on lisääntynyt huimasti. Tutkielman tavoitteena on selvittää, voiko klikkaamalla hyväksytyt vakioehdot sitoa kuluttajaa. Tarkoituksena on myös tutkia: millaisia piirteitä kuluttajansuojalaki tuo sopimuksen sitovuuteen sekä mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen sitomattomuutta.
Tarkastelu tapahtuu sopimussitovuuden näkökulmasta, jossa sopimusoikeudelliset periaatteet nousevat tutkielman keskiöön. Tutkielmassa perehdytään kuluttaja-näkökulmaan, ja pohditaan sitä, millaisia elementtejä se tuo tutkimusongelman ratkaisuun. Haastetta tutkimusongelman ratkaisuun tuo säännökset, jotka on luotu vuosia sitten erilaisessa yhteiskunnassa. Nyt säännöksiä sovelletaan nopeasti muuttuvaan digitaaliseen maailmaan.
Tutkielman metodi on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen tutkimus. Tutkimusongelmaan pyritään saamaan vastaus tulkitsemalla ja systematisoimalla jo olemassa olevaa oikeutta. Tutkielman lähteet rakentuvat Suomen laista, korkeimman oikeuden ratkaisuista, oikeuskirjallisuudesta ja oikeudellisista artikkeleista. Oleellisimmiksi lähteiksi muodostuivat oikeudelliset periaatteet, jotka määrittävät hyvin pitkälti sopimusoikeutta.
Tutkielman lopputulemana voidaan todeta, että klikkaamalla hyväksytyt vakioehdot voivat sitoa kuluttajaa, jos tietyt reunaehdot toteutuvat. Vakiosopimusten sitomattomuutta aiheuttavat yleiset periaatteet jakautuvat ennen sopimusta vallitseviin periaatteisiin ja sopimuksen sisällöllisiin periaatteisiin. Lisäksi vakiosopimusten liittäminen osaksi sopimusta on tärkeässä roolissa sopimuksen sitovuuden kannalta.
Tarkastelu tapahtuu sopimussitovuuden näkökulmasta, jossa sopimusoikeudelliset periaatteet nousevat tutkielman keskiöön. Tutkielmassa perehdytään kuluttaja-näkökulmaan, ja pohditaan sitä, millaisia elementtejä se tuo tutkimusongelman ratkaisuun. Haastetta tutkimusongelman ratkaisuun tuo säännökset, jotka on luotu vuosia sitten erilaisessa yhteiskunnassa. Nyt säännöksiä sovelletaan nopeasti muuttuvaan digitaaliseen maailmaan.
Tutkielman metodi on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen tutkimus. Tutkimusongelmaan pyritään saamaan vastaus tulkitsemalla ja systematisoimalla jo olemassa olevaa oikeutta. Tutkielman lähteet rakentuvat Suomen laista, korkeimman oikeuden ratkaisuista, oikeuskirjallisuudesta ja oikeudellisista artikkeleista. Oleellisimmiksi lähteiksi muodostuivat oikeudelliset periaatteet, jotka määrittävät hyvin pitkälti sopimusoikeutta.
Tutkielman lopputulemana voidaan todeta, että klikkaamalla hyväksytyt vakioehdot voivat sitoa kuluttajaa, jos tietyt reunaehdot toteutuvat. Vakiosopimusten sitomattomuutta aiheuttavat yleiset periaatteet jakautuvat ennen sopimusta vallitseviin periaatteisiin ja sopimuksen sisällöllisiin periaatteisiin. Lisäksi vakiosopimusten liittäminen osaksi sopimusta on tärkeässä roolissa sopimuksen sitovuuden kannalta.