Argumentaatio suomalaisen huippu-urheilun strategiassa
Rautakoski, Elias (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä Huippu-urheilun muutostyöryhmän laatiman huippu-urheilua ja sen tulevaisuutta ohjaavan strategiatekstin argumentaatio ilmentää. Tutkimuksen aineistona on huippu-urheilun muutostyöryhmän strategia, jossa luodaan suuntaviivat suomalaisen huippu-urheilun kehittämiselle ja tulevaisuudelle. Tavoitetta lähestytään hakemalla vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen: Miten huippu-urheilua ja sen tulevaisuutta kuvataan huippu-urheilun strategiatekstissä? Millaisia argumentteja huippu-urheilun strategiatekstissä käytetään? Millaisia strategialle tyypillisiä kielellisiä ja rakenteellisia ominaisuuksia huippu-urheilun strategiasta löytyy? Viimeiseen kysymykseen haetaan vastauksia peilaamalla huippu-urheilua ja sen tulevaisuuden kuvaamista Vaaran, Sorsan ja Pällin saamiin tutkimustuloksiin strategiateksteistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että argumenttien asiasisällöissä oli vedottu ennen kaikkea yhteistyöhön, suomalaisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä kehitykseen ja uuden luomiseen. Muita selkeästi esille nousseita asiasisältöjä olivat arvot ja toimintaympäristön muutokset. Argumentaatio rakentui erityisesti perättäisten väitelauseiden muodostamista argumenteista, joissa pääväitettä perusteltiin muilla väitteillä ja niitä taas uusilla perusteluilla. Strategiassa oli myös huomattava määrä argumentteja, joissa yhtä väitettä puolustettiin yhdellä tai useammalla perustelulla.
Tutkimus osoitti, että myös huippu-urheilun strategiasta löytyi paljon strategioille tyypillisiä kielellisiä ja rakenteellisia ominaisuuksia. Tietynlainen strategioita yhdistävä retoriikka ja vakuuttava kielenkäyttö ovat tärkeässä roolissa strategioiden ja niiden taustalla vaikuttavien organisaatioiden uskottavuuden rakentamisessa, mikä näkyi myös huippu-urheilun strategiassa. Sen mukaan huippu-urheilun merkitys yhteiskunnassa on huomattava. Huippu-urheilu nähdään siinä yhteisen osaamisen kehittäjänä ja yhteistyön lisääjänä, viihteen tarjoajana, suomalaisen kulttuurin esille tuojana ja kansallistunteen kohottajana. Menestyvä huippu-urheilu on tärkeässä roolissa kansallisen identiteetin ja brändin rakentajana. Lisäksi se edistää strategian mukaan myös kansainvälistä vuorovaikusta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että argumenttien asiasisällöissä oli vedottu ennen kaikkea yhteistyöhön, suomalaisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä kehitykseen ja uuden luomiseen. Muita selkeästi esille nousseita asiasisältöjä olivat arvot ja toimintaympäristön muutokset. Argumentaatio rakentui erityisesti perättäisten väitelauseiden muodostamista argumenteista, joissa pääväitettä perusteltiin muilla väitteillä ja niitä taas uusilla perusteluilla. Strategiassa oli myös huomattava määrä argumentteja, joissa yhtä väitettä puolustettiin yhdellä tai useammalla perustelulla.
Tutkimus osoitti, että myös huippu-urheilun strategiasta löytyi paljon strategioille tyypillisiä kielellisiä ja rakenteellisia ominaisuuksia. Tietynlainen strategioita yhdistävä retoriikka ja vakuuttava kielenkäyttö ovat tärkeässä roolissa strategioiden ja niiden taustalla vaikuttavien organisaatioiden uskottavuuden rakentamisessa, mikä näkyi myös huippu-urheilun strategiassa. Sen mukaan huippu-urheilun merkitys yhteiskunnassa on huomattava. Huippu-urheilu nähdään siinä yhteisen osaamisen kehittäjänä ja yhteistyön lisääjänä, viihteen tarjoajana, suomalaisen kulttuurin esille tuojana ja kansallistunteen kohottajana. Menestyvä huippu-urheilu on tärkeässä roolissa kansallisen identiteetin ja brändin rakentajana. Lisäksi se edistää strategian mukaan myös kansainvälistä vuorovaikusta.