Liiketoimintastrategiat tuulivoimakomponenttien tuottamisessa
Rauska, Marko (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tutkimusongelman muodostivat kysymykset, miten oleellinen vaikutus 2002 syksyn loppupuolella tapahtuneilla valimoteollisuuden yritysostoilla ja minkälaisia mahdollisuuksia markkinatilanteen muutos tarjoaa tutkielman toimeksiantajayritykselle. Tavoitteena oli laatia raskaiden tuulivoimavalukomponenttien valmistushankkeelle liiketoimintasuunnitelma ja luoda vaihtoehtoisia strategiamalleja.
Tutkimusaineisto koostui sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta aineistosta. Kvalitatiivinen aineisto hankittiin tutkijan aktiivisen mukanaolon, haastattelujen, havainnoinnin ja kirjallisuuden avulla. Kvantitatiivinen aineisto koostui tuulivoimateollisuuden erilaisista kasvuennusteista.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä käytettiin case–tutkimusta. Tutkijan aktiivinen osallistuminen toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kehittämiseen projektin aikana mahdollisti syvällisen informaation saannin. Aivomyrskypalaverit tutkimuksen osapuolien välillä toimivat kehitettyjen ideoiden suodattajana ja jatkojalostajana. Vapaamuotoisten asiantuntijahaastatteluiden avulla testattiin projektin aikana esiin tulleita ideoita.
Tutkielman tuloksena kehitettiin kolme vaihtoehtoista tuotanto –ja liiketoimintastrategiamallia. Viitekehyksen perusteella strategiamalleilta edellytettiin innovatiivisuutta, kilpailukykyä, strategian toteutusmahdollisuutta ja henkilöstön sitoutumista strategiaan. Tutkielmassa havaittiin, että tuotevastuun takia tuulivoimalavalmistajat eivät ole halukkaita luopumaan tuulivoimaloiden kokoonpanotoiminnasta. Lisäksi havaittiin poliittisilla päätöksillä olevan keskeinen rooli tuulivoiman investointihankkeissa.
Tutkimusaineisto koostui sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta aineistosta. Kvalitatiivinen aineisto hankittiin tutkijan aktiivisen mukanaolon, haastattelujen, havainnoinnin ja kirjallisuuden avulla. Kvantitatiivinen aineisto koostui tuulivoimateollisuuden erilaisista kasvuennusteista.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä käytettiin case–tutkimusta. Tutkijan aktiivinen osallistuminen toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kehittämiseen projektin aikana mahdollisti syvällisen informaation saannin. Aivomyrskypalaverit tutkimuksen osapuolien välillä toimivat kehitettyjen ideoiden suodattajana ja jatkojalostajana. Vapaamuotoisten asiantuntijahaastatteluiden avulla testattiin projektin aikana esiin tulleita ideoita.
Tutkielman tuloksena kehitettiin kolme vaihtoehtoista tuotanto –ja liiketoimintastrategiamallia. Viitekehyksen perusteella strategiamalleilta edellytettiin innovatiivisuutta, kilpailukykyä, strategian toteutusmahdollisuutta ja henkilöstön sitoutumista strategiaan. Tutkielmassa havaittiin, että tuotevastuun takia tuulivoimalavalmistajat eivät ole halukkaita luopumaan tuulivoimaloiden kokoonpanotoiminnasta. Lisäksi havaittiin poliittisilla päätöksillä olevan keskeinen rooli tuulivoiman investointihankkeissa.