Organisaation sisäinen viestintä, viestintäkanavat sekä viestintätyytyväisyys - tutkimuskohteena Tapiola-yhtiöt (julkinen versio)
Heikola, Antti Juhani (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Koko inhimillinen elämä on yhtämittaista tietojen vaihtamista, tietojen ottamista ja antamista, ymmärtämistä ja ymmärretyksi tulemista. Tätä kahdensuuntaista tapahtumaa voidaan nimittää viestinnäksi.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sisäistä viestintää, viestintäkanavia sekä viestintätyytyväisyyttä. Tutkielman teoreettisessa osuudessa määritellään viestinnän tärkeimmät käsitteet, jonka jälkeen keskitytään viestintään, joka kohdistuu organisaation omiin jäseniin, sisäiseen viestintään. Sisäisen viestinnän käsitteen määrittelyn jälkeen tutkitaan sisäisen viestinnän kulkua ja tehtäviä. Teoriaosuudessa perehdytään myös sisäisen viestinnän kanaviin ja niiden käyttöön, jonka jälkeen tehdään jako suullisiin, kirjallisiin ja tietokonepohjaisiin viestintäkanaviin. Tyytyväisyyttä viestintään kuvataan tarkastelemalla saadun sekä halutun ja tarvitun tiedon määrän vastaavuutta. Lisäksi tarkastellaan, miten organisaatioviestinnän suunta ja etäisyys vaikuttavat viestintätyytyväisyyteen.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sisäistä viestintää, viestintäkanavia sekä viestintätyytyväisyyttä. Tutkielman teoreettisessa osuudessa määritellään viestinnän tärkeimmät käsitteet, jonka jälkeen keskitytään viestintään, joka kohdistuu organisaation omiin jäseniin, sisäiseen viestintään. Sisäisen viestinnän käsitteen määrittelyn jälkeen tutkitaan sisäisen viestinnän kulkua ja tehtäviä. Teoriaosuudessa perehdytään myös sisäisen viestinnän kanaviin ja niiden käyttöön, jonka jälkeen tehdään jako suullisiin, kirjallisiin ja tietokonepohjaisiin viestintäkanaviin. Tyytyväisyyttä viestintään kuvataan tarkastelemalla saadun sekä halutun ja tarvitun tiedon määrän vastaavuutta. Lisäksi tarkastellaan, miten organisaatioviestinnän suunta ja etäisyys vaikuttavat viestintätyytyväisyyteen.