Uuden palvelutuotantokonseptin kehittäminen turvallisuuspalvelutoimialalla
Ratilainen, Reino (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tausta
Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että asiakasnäkökulmasta tarkasteltuna turvallisuuspalveluyritysten palvelutarjoukset muistuttavat suuresti toisiaan. Niinikään oletettiin, että turvallisuuspalveluja ostava keskimääräinen yritys ei pysty suorittamaan rationaalista vertailua kilpailevien turvallisuuspalveluyritysten palvelutarjousten välillä, jolloin ainoaksi selkeästi mitattavaksi valintakriteeriksi jää palvelun hinta. Oletukset perustuivat tutkimuksen suorittajan turvallisuuspalvelutoimialalla työskennellessään tekemiin havaintoihin.
Tutkimustehtävä/tutkimusongelma
Tutkielman tarkoituksena oli konseptoida turvallisuuspalvelua mitattavissa olevan lisäarvon tuottamiseksi. Tutkielman tarkoitukseen pyrittiin neljän välitavoitteen kautta. Ensimmäisenä välitavoitteena oli määritellä turvallisuusalan yleiset kehittämisareenat palveluyrityksen näkökulmasta. Toisena tavoitteena oli identifioida turvallisuuspalveluihin liittyviä ongelmakohteita, joiden varaan kehittämistoimenpiteitä voitiin perustaa. Kolmantena tavoitteena oli konstruoida uusi palvelutuotantokonsepti identifioitujen ongelmakohteiden pohjalta. Neljäntenä ja viimeisenä tavoitteena oli evaluoida kehitettyä palvelutuotantokonseptia sillä tasolla, että sen tuottamaa lisäarvoa oli mahdollista mitata tai konkretisoida.
Teoria/keskeiset käsitteet
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi palvelun sisältöön, tuotantoprosessiin ja laatuun liittyviä tekijöitä, palveluyrityksen kilpailustrategioita sekä uusien palveluiden merkitystä palveluyrityksen kilpailuedun lähteenä.
Käytetty metodi ja aineistot
Tutkimuksen suorittajan aiempiin, asiakaspinnassa saatuihin kokemuksiin sekä palveluiden markkinoinnin teoriaan nojautuen kehitettiin uusi palveluidea turvallisuuspalvelutoimialalle. Palveluidea evaluoitiin asiakaskohderyhmässä suoritetun kvalitatiivisen haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluita varten palveluideasta laadittiin Kinnusen (2001) ehdottama palvelutuotantokonsepti, toiminnallinen kuvaus palvelutarjouksesta.
Keskeiset havainnot ja tulokset
Esitelty palvelutuotantokonsepti sai asiakaskohderyhmässä myönteisen vastaanoton.
Keskeiset johtopäätökset ja tulkinnat
Palvelutuotantokonseptin kehittämistä on syytä jatkaa kohti lopullista, lanseerattavaa palvelutuotetta.
Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että asiakasnäkökulmasta tarkasteltuna turvallisuuspalveluyritysten palvelutarjoukset muistuttavat suuresti toisiaan. Niinikään oletettiin, että turvallisuuspalveluja ostava keskimääräinen yritys ei pysty suorittamaan rationaalista vertailua kilpailevien turvallisuuspalveluyritysten palvelutarjousten välillä, jolloin ainoaksi selkeästi mitattavaksi valintakriteeriksi jää palvelun hinta. Oletukset perustuivat tutkimuksen suorittajan turvallisuuspalvelutoimialalla työskennellessään tekemiin havaintoihin.
Tutkimustehtävä/tutkimusongelma
Tutkielman tarkoituksena oli konseptoida turvallisuuspalvelua mitattavissa olevan lisäarvon tuottamiseksi. Tutkielman tarkoitukseen pyrittiin neljän välitavoitteen kautta. Ensimmäisenä välitavoitteena oli määritellä turvallisuusalan yleiset kehittämisareenat palveluyrityksen näkökulmasta. Toisena tavoitteena oli identifioida turvallisuuspalveluihin liittyviä ongelmakohteita, joiden varaan kehittämistoimenpiteitä voitiin perustaa. Kolmantena tavoitteena oli konstruoida uusi palvelutuotantokonsepti identifioitujen ongelmakohteiden pohjalta. Neljäntenä ja viimeisenä tavoitteena oli evaluoida kehitettyä palvelutuotantokonseptia sillä tasolla, että sen tuottamaa lisäarvoa oli mahdollista mitata tai konkretisoida.
Teoria/keskeiset käsitteet
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi palvelun sisältöön, tuotantoprosessiin ja laatuun liittyviä tekijöitä, palveluyrityksen kilpailustrategioita sekä uusien palveluiden merkitystä palveluyrityksen kilpailuedun lähteenä.
Käytetty metodi ja aineistot
Tutkimuksen suorittajan aiempiin, asiakaspinnassa saatuihin kokemuksiin sekä palveluiden markkinoinnin teoriaan nojautuen kehitettiin uusi palveluidea turvallisuuspalvelutoimialalle. Palveluidea evaluoitiin asiakaskohderyhmässä suoritetun kvalitatiivisen haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluita varten palveluideasta laadittiin Kinnusen (2001) ehdottama palvelutuotantokonsepti, toiminnallinen kuvaus palvelutarjouksesta.
Keskeiset havainnot ja tulokset
Esitelty palvelutuotantokonsepti sai asiakaskohderyhmässä myönteisen vastaanoton.
Keskeiset johtopäätökset ja tulkinnat
Palvelutuotantokonseptin kehittämistä on syytä jatkaa kohti lopullista, lanseerattavaa palvelutuotetta.