Työyhteisön konfliktit - sopivalla hallintamenetelmällä positiiviseen lopputulokseen
Ratia, Kaisa (2011)
Ratia, Kaisa
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka työyhteisön konflikteja tulisi käsitellä, jotta niiden lopputulos olisi positiivinen. Tutkimuksessa käsitellään sitä, millaisia positiivisia vaikutuksia konflikteilla voi olla ja kuinka niihin päästään. Selvitetään erilaisten konfliktinlähestymistapojen soveltuvuutta erilaisiin konflikteihin ja yritetään muodostaa kuva siitä, mitä lähestymistapaa tulisi käyttää missäkin tilanteessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, millä lähestymistavalla saavutetaan mitäkin vaikutuksia.
Konfliktien hallinnasta on kehittynyt organisaatiokäyttäytymisen merkittävä osa-alue. Konflikteja ja niiden hallintaa onkin tutkittu paljon, ja kirjallisuudessa on esitetty useita erilaisia tapoja konfliktinhallintaan. Kuitenkin konfliktien hallinta niin, että lopputulos olisi positiivinen, kaipaa lisää tutkimusta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Thomasin (1976) viiden lähestymistavan ja kirjallisuudessa käsiteltyjen konfliktien positiivisten vaikutusten ympärille. Tutkimuksessa käsitellään myös konfliktinhallintaprosesseja. Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena on suuri suomalainen tuotantoalan yritys. Aineisto kerättiin haastattelemalla esimiehiä ja ylemmän johdon jäseniä. Haastatteluja tehtiin kaksikymmentäkolme ja ne analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset tukevat joltain osin aiempaa kirjallisuutta, mutta esille tulee myös eroavaisuuksia sekä uusia tuloksia. Tutkimuksessa havaittiin, että konflikti voi vaikuttaa organisaatiossa joko operatiivisella tasolla tai henkilötasolla. Thomasin (1976) viiden lähestymistavan lisäksi löydettiin myös muita lähestymistapoja konflikteihin. Tutkimuksen perusteella erilaisiin konfliktitilanteisiin tulee soveltaa erilaisia lähestymistapoja, jotta lopputulos on positiivinen. Tutkimuksessa löydettiin yhteys erilaisten konfliktitilanteiden, konfliktinhallintamenetelmien ja positiivisten vaikutusten välillä.
Konfliktien hallinnasta on kehittynyt organisaatiokäyttäytymisen merkittävä osa-alue. Konflikteja ja niiden hallintaa onkin tutkittu paljon, ja kirjallisuudessa on esitetty useita erilaisia tapoja konfliktinhallintaan. Kuitenkin konfliktien hallinta niin, että lopputulos olisi positiivinen, kaipaa lisää tutkimusta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Thomasin (1976) viiden lähestymistavan ja kirjallisuudessa käsiteltyjen konfliktien positiivisten vaikutusten ympärille. Tutkimuksessa käsitellään myös konfliktinhallintaprosesseja. Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena on suuri suomalainen tuotantoalan yritys. Aineisto kerättiin haastattelemalla esimiehiä ja ylemmän johdon jäseniä. Haastatteluja tehtiin kaksikymmentäkolme ja ne analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset tukevat joltain osin aiempaa kirjallisuutta, mutta esille tulee myös eroavaisuuksia sekä uusia tuloksia. Tutkimuksessa havaittiin, että konflikti voi vaikuttaa organisaatiossa joko operatiivisella tasolla tai henkilötasolla. Thomasin (1976) viiden lähestymistavan lisäksi löydettiin myös muita lähestymistapoja konflikteihin. Tutkimuksen perusteella erilaisiin konfliktitilanteisiin tulee soveltaa erilaisia lähestymistapoja, jotta lopputulos on positiivinen. Tutkimuksessa löydettiin yhteys erilaisten konfliktitilanteiden, konfliktinhallintamenetelmien ja positiivisten vaikutusten välillä.