Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PK-YRITYSTEN KRITEEREITÄ PANKKIPALVELUIDEN SIJAINNILLE JA SAATAVUUDELLE

Rantala, Olli (2013)

 
Katso/Avaa
osuva_5640.pdf (881.4Kb)
Lataukset: 


Rantala, Olli
2013
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viime vuosien voimakas muutos pankkien konttoriverkossa on aiheuttanut paljon keskustelua mediassa sekä asiakkaiden keskuudessa. Monet pankit ovat supistaneet rajusti konttoriverkostoaan ja siirtäneet perinteisiä pankkipalveluitaan verkkoon. Sähköisten palveluiden kehittymisen ja euroalueen integraation myötä pankkien välinen kilpailu on kiristynyt entisestään. Konttoriverkoston harvenemisen vuoksi jäljelle jääneiden konttoreiden sijainnin merkitys korostuu yhä enemmän. Hyvä sijainti tarjoaa yritykselle vaikeasti kopioitavaa kilpailuetua suhteessa muihin saman toimialan yrityksiin. Sijaintipaikan merkitys liiketoiminnan onnistumiseen vaihtelee paljon eri toimialojen välillä. Tässä tutkimuksessa on pyritty selvittämään pankkialan yritysasiakkaiden kriteereitä pankkipalveluiden sijoittumiseen ja saatavuuteen liittyen.

Tutkimusta varten järjestetty kyselytutkimus on toteutettu sähköisen lomakkeen avulla. Kyselyn avulla on selvitetty erilaisia tekijöitä, jotka pankin tulisi ottaa huomioon omaa sijaintia valittaessa. Sijaintiin liittyvät kriteerit voivat vaihdella huomattavasti eri toimialojen yritysten sekä alueiden välillä. Pankin olisi tärkeää tuntea oman asiakaskuntansa tarpeita niin, että se pystyy vastaamaan jokaisen asiakkaan mieltymyksiin mahdollisimman hyvin. Asiakkaiden käyttäytymisen tunteminen auttaisi huomattavasti myös sijaintipäätöstä tehtäessä.

Tuloksissa ilmeni jonkin verran eroja paikkakuntien ja toimialojen välillä. Toisille kyselyyn vastanneille yrityksille esimerkiksi pysäköintimahdollisuudet olivat erityisen tärkeitä. Jotkut puolestaan pitivät asiantuntevan palvelun saatavuutta tärkeämpänä. Tutkimukseni mukaan pankin konttorin fyysisellä sijainnilla itsessään ei kuitenkaan ole suurta vaikutusta pankin valintaan. Sen sijaan yritykset pitivät tärkeänä niitä tekijöitä, jotka tekivät konttorista helposti saavutettavan. Toisaalta erinomainen sijaintipaikkahan pohjautuu juuri niihin tekijöihin, jotka mahdollistavat asioinnin vaivattomuuden. Lisäksi pankin yritysasiakkaat ovat usein kiireistä väkeä, jotka arvostavat erityisen paljon asiointia nopeuttavia tekijöitä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste