PK-YRITYSTEN KRITEEREITÄ PANKKIPALVELUIDEN SIJAINNILLE JA SAATAVUUDELLE
Rantala, Olli (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viime vuosien voimakas muutos pankkien konttoriverkossa on aiheuttanut paljon keskustelua mediassa sekä asiakkaiden keskuudessa. Monet pankit ovat supistaneet rajusti konttoriverkostoaan ja siirtäneet perinteisiä pankkipalveluitaan verkkoon. Sähköisten palveluiden kehittymisen ja euroalueen integraation myötä pankkien välinen kilpailu on kiristynyt entisestään. Konttoriverkoston harvenemisen vuoksi jäljelle jääneiden konttoreiden sijainnin merkitys korostuu yhä enemmän. Hyvä sijainti tarjoaa yritykselle vaikeasti kopioitavaa kilpailuetua suhteessa muihin saman toimialan yrityksiin. Sijaintipaikan merkitys liiketoiminnan onnistumiseen vaihtelee paljon eri toimialojen välillä. Tässä tutkimuksessa on pyritty selvittämään pankkialan yritysasiakkaiden kriteereitä pankkipalveluiden sijoittumiseen ja saatavuuteen liittyen.
Tutkimusta varten järjestetty kyselytutkimus on toteutettu sähköisen lomakkeen avulla. Kyselyn avulla on selvitetty erilaisia tekijöitä, jotka pankin tulisi ottaa huomioon omaa sijaintia valittaessa. Sijaintiin liittyvät kriteerit voivat vaihdella huomattavasti eri toimialojen yritysten sekä alueiden välillä. Pankin olisi tärkeää tuntea oman asiakaskuntansa tarpeita niin, että se pystyy vastaamaan jokaisen asiakkaan mieltymyksiin mahdollisimman hyvin. Asiakkaiden käyttäytymisen tunteminen auttaisi huomattavasti myös sijaintipäätöstä tehtäessä.
Tuloksissa ilmeni jonkin verran eroja paikkakuntien ja toimialojen välillä. Toisille kyselyyn vastanneille yrityksille esimerkiksi pysäköintimahdollisuudet olivat erityisen tärkeitä. Jotkut puolestaan pitivät asiantuntevan palvelun saatavuutta tärkeämpänä. Tutkimukseni mukaan pankin konttorin fyysisellä sijainnilla itsessään ei kuitenkaan ole suurta vaikutusta pankin valintaan. Sen sijaan yritykset pitivät tärkeänä niitä tekijöitä, jotka tekivät konttorista helposti saavutettavan. Toisaalta erinomainen sijaintipaikkahan pohjautuu juuri niihin tekijöihin, jotka mahdollistavat asioinnin vaivattomuuden. Lisäksi pankin yritysasiakkaat ovat usein kiireistä väkeä, jotka arvostavat erityisen paljon asiointia nopeuttavia tekijöitä.
Tutkimusta varten järjestetty kyselytutkimus on toteutettu sähköisen lomakkeen avulla. Kyselyn avulla on selvitetty erilaisia tekijöitä, jotka pankin tulisi ottaa huomioon omaa sijaintia valittaessa. Sijaintiin liittyvät kriteerit voivat vaihdella huomattavasti eri toimialojen yritysten sekä alueiden välillä. Pankin olisi tärkeää tuntea oman asiakaskuntansa tarpeita niin, että se pystyy vastaamaan jokaisen asiakkaan mieltymyksiin mahdollisimman hyvin. Asiakkaiden käyttäytymisen tunteminen auttaisi huomattavasti myös sijaintipäätöstä tehtäessä.
Tuloksissa ilmeni jonkin verran eroja paikkakuntien ja toimialojen välillä. Toisille kyselyyn vastanneille yrityksille esimerkiksi pysäköintimahdollisuudet olivat erityisen tärkeitä. Jotkut puolestaan pitivät asiantuntevan palvelun saatavuutta tärkeämpänä. Tutkimukseni mukaan pankin konttorin fyysisellä sijainnilla itsessään ei kuitenkaan ole suurta vaikutusta pankin valintaan. Sen sijaan yritykset pitivät tärkeänä niitä tekijöitä, jotka tekivät konttorista helposti saavutettavan. Toisaalta erinomainen sijaintipaikkahan pohjautuu juuri niihin tekijöihin, jotka mahdollistavat asioinnin vaivattomuuden. Lisäksi pankin yritysasiakkaat ovat usein kiireistä väkeä, jotka arvostavat erityisen paljon asiointia nopeuttavia tekijöitä.