”Miljoonat kattelee, kun muut kättelee”. Tarkastelussa twiiteistä paljastuvat asenteet Linnan juhlia kohtaan
Rantala, Minna (2015)
Rantala, Minna
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena oli Linnan juhlia esittävän TV-lähetyksen katsojissa herättämät reaktiot sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli selvittää, mitä katsojien lähettämät twiitit kertovat heidän asenteistaan Linnan juhlia kohtaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisia katsojien lähettämät twiitit Linnan juhlia kohtaan olivat yleissävyiltään, millaisia retorisia keinoja erityisesti kritisoivissa twiiteissä käytettiin ja millaisia asenteita twiiteistä paljastui.
Twiitit eroteltiin niistä löytyviin seitsemään eri aihekategoriaan, joita olivat eliitti, muut vieraat, puitteet, puvut, mellakat, itsenäisyys sekä muut huomiot. Suurin osa twiiteistä käsitteli juhlien puitteita ja vieraita. Ensimmäisessä analyysivaiheessa twiitit jaoteltiin yleissävyltään kielteisiin, myönteisiin ja neutraaleihin twiitteihin. Toisessa analyysivaiheessa twiiteistä etsittiin retorisia keinoja ja viimeisessä analyysivaiheessa analysoitiin twiittien takana piileviä asenteita.
Twiiteistä suurin osa, 43 %, oli sävyltään kielteisiä Linnan juhlia kohtaan. Neutraaleja twiittejä oli 42 % ja myönteisiä 15 %. Käytetyimmät retoriset keinot twiiteissä olivat ironia, liioittelu sekä vastakkainasettelu. Muita usein käytettyjä retorisia keinoja olivat metafora, kielteisesti ladatut termit sekä huudahdukset.
Tuloksista ilmeni, että twiiteissä horjutettiin eliittiä ironian ja liioittelun keinoin. Twiittaajat olivat kielteisempiä eliittiin kuluvia vieraita, kuten poliitikkoja kohtaan, kuin muita vieraita, kuten urheilijoita ja taiteilijoita kohtaan. Twiiteistä 8 % oli kielteisiä suoraan eliittiä kohtaan. Suurin osa kielteisistä twiiteistä kohdistui juhliin ja niiden puitteisiin, joka voitiin kuitenkin nähdä kritiikkinä eliittiä kohtaan juhlien ollessa yksi eliitin vahva ilmentymä. Kielteiset twiitit voitiin nähdä myös kritiikkinä suomalaista kulttuuria kohtaan, sillä twiiteissä pilkattiin nimenomaan suomalaista melankolisuutta ja mielikuvituksettomuutta. Osa twiittaajista suhtautui kuitenkin juhliin positiivisesti ja ihailevasti. Twiiteistä tuli esille suomalaisen luokkajaon olemassaolo ja kuilu eliitin ja kansan välillä. Twiiteissä oli nähtävissä myös Twitterin yhteisöllisyys ja sekä yleisön erottautuminen juhlijoista yhteisöllisyyden kautta.
Twiitit eroteltiin niistä löytyviin seitsemään eri aihekategoriaan, joita olivat eliitti, muut vieraat, puitteet, puvut, mellakat, itsenäisyys sekä muut huomiot. Suurin osa twiiteistä käsitteli juhlien puitteita ja vieraita. Ensimmäisessä analyysivaiheessa twiitit jaoteltiin yleissävyltään kielteisiin, myönteisiin ja neutraaleihin twiitteihin. Toisessa analyysivaiheessa twiiteistä etsittiin retorisia keinoja ja viimeisessä analyysivaiheessa analysoitiin twiittien takana piileviä asenteita.
Twiiteistä suurin osa, 43 %, oli sävyltään kielteisiä Linnan juhlia kohtaan. Neutraaleja twiittejä oli 42 % ja myönteisiä 15 %. Käytetyimmät retoriset keinot twiiteissä olivat ironia, liioittelu sekä vastakkainasettelu. Muita usein käytettyjä retorisia keinoja olivat metafora, kielteisesti ladatut termit sekä huudahdukset.
Tuloksista ilmeni, että twiiteissä horjutettiin eliittiä ironian ja liioittelun keinoin. Twiittaajat olivat kielteisempiä eliittiin kuluvia vieraita, kuten poliitikkoja kohtaan, kuin muita vieraita, kuten urheilijoita ja taiteilijoita kohtaan. Twiiteistä 8 % oli kielteisiä suoraan eliittiä kohtaan. Suurin osa kielteisistä twiiteistä kohdistui juhliin ja niiden puitteisiin, joka voitiin kuitenkin nähdä kritiikkinä eliittiä kohtaan juhlien ollessa yksi eliitin vahva ilmentymä. Kielteiset twiitit voitiin nähdä myös kritiikkinä suomalaista kulttuuria kohtaan, sillä twiiteissä pilkattiin nimenomaan suomalaista melankolisuutta ja mielikuvituksettomuutta. Osa twiittaajista suhtautui kuitenkin juhliin positiivisesti ja ihailevasti. Twiiteistä tuli esille suomalaisen luokkajaon olemassaolo ja kuilu eliitin ja kansan välillä. Twiiteissä oli nähtävissä myös Twitterin yhteisöllisyys ja sekä yleisön erottautuminen juhlijoista yhteisöllisyyden kautta.