Työssä oppiminen organisaation muutosprosessissa
Rantala, Jaana (2011)
Rantala, Jaana
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten jatkuva organisaation muutos ilmenee työntekijään ja työntekijän työssä oppimiseen, miten työssä opitaan sekä kuinka kauan organisaation muutosprosessissa työntekijältä kestää oppia organisaation uudet työ- ja toimintatavat. Tutkimukseni keskittyy työntekijä tasoon ja kysymykset liittyvät kahteen pääaiheeseen, muutosprosessiin ja työssä oppimiseen.
Tutkimus on suoritettu Maanmittauslaitoksen Pohjanmaan maanmittaustoimiston Seinäjoen toimipisteessä. Maanmittauslaitokselle siirtyivät käräjäoikeudesta kiinteistöjen kirjaamisasiat ja kirjaamissihteerit 1.1.2010. Tutkimuksessa on käytetty teemahaastattelua. Tutkimuksen pääasiallinen kiinnostus kohdistui yksilöiden henkilökohtaisiin kokemuksiin ja käsityksiin, joten tutkittavaa kohdetta lähestytään fenomenologisen lähestymistavan mukaan.
Organisaation muutos käräjäoikeudesta maanmittauslaitokselle oli kirjaamissihteereille suuri muutos, vaikka he siirtyivät tekemään samaa työtä, mitä olivat aikaisemminkin tehneet eli hoitamaan ja ratkaisemaan lainhuuto- ja kiinnitysasioita. Organisaatiomuutos vaikutti kirjaamissihteerien työhön ennen kaikkea vastuun ja tehtävien lisääntymisenä. Haastateltavat kertoivat oppivansa työtä tekemällä, yhteistyössä työkavereiden kanssa, työkokemuksia arvioimalla, tekemällä uutta ja työnantajan järjestämillä formaalilla koulutuksella. Haastatteluiden perusteella kirjaamissihteerien tietämyksen ja osaamisen siirtäminen tapahtuu käytäntöyhteisössä. Kirjaamissihteerien kokemuksen mukaan työssä oppimista ehkäisevistä tekijöistä tärkein on kiire.
Muutokseen liittyy usein voimakkaita negatiivisia tai positiivisia tunnereaktioita ja siinä tulee henkilöstölle paljon uutta tietoa, joten sen sulatteluun tarvitaan aikaa. Muutoksen toteutusvaiheessa toteutettu perehdyttäminen riippuen siitä, kuinka se on suoritettu, alkuvaiheessa voi joko ehkäistä tai edistää uuden oppimista. Hyvin hoidettu perehdyttäminen vaikuttaa positiivisesti työntekijän mielialaan sekä tukee ja nopeuttaa sitoutumista organisaatioon.
Tutkimus on suoritettu Maanmittauslaitoksen Pohjanmaan maanmittaustoimiston Seinäjoen toimipisteessä. Maanmittauslaitokselle siirtyivät käräjäoikeudesta kiinteistöjen kirjaamisasiat ja kirjaamissihteerit 1.1.2010. Tutkimuksessa on käytetty teemahaastattelua. Tutkimuksen pääasiallinen kiinnostus kohdistui yksilöiden henkilökohtaisiin kokemuksiin ja käsityksiin, joten tutkittavaa kohdetta lähestytään fenomenologisen lähestymistavan mukaan.
Organisaation muutos käräjäoikeudesta maanmittauslaitokselle oli kirjaamissihteereille suuri muutos, vaikka he siirtyivät tekemään samaa työtä, mitä olivat aikaisemminkin tehneet eli hoitamaan ja ratkaisemaan lainhuuto- ja kiinnitysasioita. Organisaatiomuutos vaikutti kirjaamissihteerien työhön ennen kaikkea vastuun ja tehtävien lisääntymisenä. Haastateltavat kertoivat oppivansa työtä tekemällä, yhteistyössä työkavereiden kanssa, työkokemuksia arvioimalla, tekemällä uutta ja työnantajan järjestämillä formaalilla koulutuksella. Haastatteluiden perusteella kirjaamissihteerien tietämyksen ja osaamisen siirtäminen tapahtuu käytäntöyhteisössä. Kirjaamissihteerien kokemuksen mukaan työssä oppimista ehkäisevistä tekijöistä tärkein on kiire.
Muutokseen liittyy usein voimakkaita negatiivisia tai positiivisia tunnereaktioita ja siinä tulee henkilöstölle paljon uutta tietoa, joten sen sulatteluun tarvitaan aikaa. Muutoksen toteutusvaiheessa toteutettu perehdyttäminen riippuen siitä, kuinka se on suoritettu, alkuvaiheessa voi joko ehkäistä tai edistää uuden oppimista. Hyvin hoidettu perehdyttäminen vaikuttaa positiivisesti työntekijän mielialaan sekä tukee ja nopeuttaa sitoutumista organisaatioon.