Funktionaaliset elintarvike-innovaatiot - Uudet haasteet innovaatioprosessissa
Rantakari, Antti (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Elintarviketeollisuudessa on viime vuosien aikana tapahtunut merkittävä muutos. Funktionaalisten tuotteiden kehittäminen on yrityksille uusi kasvusuunta, joka voi edesauttaa yrityksiä yhä kiristyvässä kilpailussa sekä auttaa yrityksiä kansainvälisille markkinoille. Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittäminen on pidentänyt ja monimutkaistanut innovaatioprosesseja. Tuotteiden kehittämisessä tarvitaan usein kliinisiä testejä, jotta tuotteiden terveysvaikutukset voidaan todistaa sekä monissa tapauksissa tarvitaan julkista tukea rahoituksen muodossa, koska tutkimusprojektit ovat hyvin kalliita ja pitkiä. Perinteinen elintarviketeollisuus kasvaa vain noin 1-2 prosenttia vuodessa, kun taas funktionaaliset elintarvikkeet kasvavat noin seitsemän prosentin vuosivauhtia. Raisio Oy on edelläkävijä funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämisessä suomessa. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää kuinka Raisio Oy kehittää funktionaalisia elintarvikkeita.
Tutkimuksen empiirinen osa muodostuu neljästä case-tutkimuksesta. Aineiston keräämiseen on käytetty haastatteluja, lehdistötiedotteita sekä aikaisempia tutkimuksia. Case-tapaukset on kuvailtu tutkimuksessa vaiheittaisesti etenevään muotoon, eli koko innovaatioprosessi on kuvattu tuote-ideasta tämän hetkiseen markkinatilanteeseen.
Empiirisen aineiston perusteella voidaan sanoa, että funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämisessä ilmenee luonteeltaan kahdenlaisia innovaatioita: radikaalisia ja inkrementaalisia elintarvikeinnovaatioita. Radikaalien innovaatioiden kohdalla yleistä on verkostoituminen sekä kova rahallinen panostus talonsisäiseen tutkimus- ja kehitystyöhön. Verkostoitumisen kautta haettiin uutta osaamista ja tietoa yrityksen käyttöön. Inkrementaalisten elintarvike-innovaatioiden kohdalla oma tutkimus- ja tuotekehitystyö oli tärkeässä osassa, sillä niiden kohdalla ei ollut huomattavissa verkostoa. Kokonaisuudessaan Raisio Oy oli yhden radikaalin tuotteen kehityksessä mukana alusta loppuun. Toisen radikaalin tuotteen kohdalla ostettiin vähittäisosuus kilpailevasta yrityksestä, jolloin voitiin hyödyntää uutta osaamista Raisio Oy:n tuotteissa. Inkrementaalit tuotteet sitä vastoin kehitettiin täysin ulkoistettuna Raisio Oy:n tytäryhtiöllä.
Tutkimuksen empiirinen osa muodostuu neljästä case-tutkimuksesta. Aineiston keräämiseen on käytetty haastatteluja, lehdistötiedotteita sekä aikaisempia tutkimuksia. Case-tapaukset on kuvailtu tutkimuksessa vaiheittaisesti etenevään muotoon, eli koko innovaatioprosessi on kuvattu tuote-ideasta tämän hetkiseen markkinatilanteeseen.
Empiirisen aineiston perusteella voidaan sanoa, että funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämisessä ilmenee luonteeltaan kahdenlaisia innovaatioita: radikaalisia ja inkrementaalisia elintarvikeinnovaatioita. Radikaalien innovaatioiden kohdalla yleistä on verkostoituminen sekä kova rahallinen panostus talonsisäiseen tutkimus- ja kehitystyöhön. Verkostoitumisen kautta haettiin uutta osaamista ja tietoa yrityksen käyttöön. Inkrementaalisten elintarvike-innovaatioiden kohdalla oma tutkimus- ja tuotekehitystyö oli tärkeässä osassa, sillä niiden kohdalla ei ollut huomattavissa verkostoa. Kokonaisuudessaan Raisio Oy oli yhden radikaalin tuotteen kehityksessä mukana alusta loppuun. Toisen radikaalin tuotteen kohdalla ostettiin vähittäisosuus kilpailevasta yrityksestä, jolloin voitiin hyödyntää uutta osaamista Raisio Oy:n tuotteissa. Inkrementaalit tuotteet sitä vastoin kehitettiin täysin ulkoistettuna Raisio Oy:n tytäryhtiöllä.