Palkkiomallin rakentaminen -Casetutkimus teknologiateollisuuden PK-yrityksestä
Raninen, Petri (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkielman tärkeimpänä tavoitteena on ollut rakentaa kohdeyrityksen tarpeisiin sopiva palkkiomalli. Tutkimuksessa ei asetettu varsinaisia tutkimuskysymyksiä, vaan lähdettiin yksinkertaisesti ratkaisemaan tutkimustehtävää aiempien tutkimusten ja valittujen tutkimusmenetelmien avulla. Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastatteluita, kohdeyrityksen havainnointia, työskentelyä kohdeorganisaatiossa, kehittämisryhmätyöskentelyä sekä kirjallisuuskatsausta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää PK-yritysten kohtaamia haasteita palkitsemisen kehittämisessä. Yrityksen koon vaikutusten tarkastelulla palkitsemisen kontekstissa haluttiin saada aikaan tieteellistä kontribuutiota ja tätä kautta pyrittiin avaamaan mahdollisia jatkotutkimusideoita.
Uuden palkkausjärjestelmän kehittäminen on monimutkainen kokonaisuus ja täydellistä, yksiselitteistä tutkimustehtävän ratkaisua on tässä yhteydessä lähes mahdotonta esittää. Tästä syystä tutkimustehtävän ratkaisua lähestyttiin lopulta useammalla palkkiomalliehdotuksella, joista tutkimuksen kohdeyritys voi lopulta tutkijan suositusten tukemana valita joko kokonaisuudessaan jonkun esitellyistä palkkiomalliehdotuksista tai mahdollisesti yhdistellä eri mallien ominaisuuksista omiin tarkoituksiinsa käyttökelpoisimmat vaihtoehdot. Tutkimuksen tuloksena on saatu aikaan neljä palkkiomalliehdotelmaa, jotka esitellään tarkemmin viimeisessä pääluvussa.
PK-yritysten palkitsemisasioita olisi tarpeellista tutkia kattavammin laajalla otoksella ja tutkimustuloksille olisi varmasti kysyntää, sillä aihe on erittäin ajankohtainen ja yritysten kilpailukyvyn säilyttämisen kannalta tärkeä. Yhä useammat yritykset kokevat, että on pystyttävä olemaan houkutteleva työnantaja myös tulevaisuudessa, kun kilpailu hyvästä työvoimasta kiristyy. Toimiva palkitseminen nähdään yleisesti yhtenä tärkeänä keinona sitouttamisessa ja uuden työvoiman houkuttelussa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää PK-yritysten kohtaamia haasteita palkitsemisen kehittämisessä. Yrityksen koon vaikutusten tarkastelulla palkitsemisen kontekstissa haluttiin saada aikaan tieteellistä kontribuutiota ja tätä kautta pyrittiin avaamaan mahdollisia jatkotutkimusideoita.
Uuden palkkausjärjestelmän kehittäminen on monimutkainen kokonaisuus ja täydellistä, yksiselitteistä tutkimustehtävän ratkaisua on tässä yhteydessä lähes mahdotonta esittää. Tästä syystä tutkimustehtävän ratkaisua lähestyttiin lopulta useammalla palkkiomalliehdotuksella, joista tutkimuksen kohdeyritys voi lopulta tutkijan suositusten tukemana valita joko kokonaisuudessaan jonkun esitellyistä palkkiomalliehdotuksista tai mahdollisesti yhdistellä eri mallien ominaisuuksista omiin tarkoituksiinsa käyttökelpoisimmat vaihtoehdot. Tutkimuksen tuloksena on saatu aikaan neljä palkkiomalliehdotelmaa, jotka esitellään tarkemmin viimeisessä pääluvussa.
PK-yritysten palkitsemisasioita olisi tarpeellista tutkia kattavammin laajalla otoksella ja tutkimustuloksille olisi varmasti kysyntää, sillä aihe on erittäin ajankohtainen ja yritysten kilpailukyvyn säilyttämisen kannalta tärkeä. Yhä useammat yritykset kokevat, että on pystyttävä olemaan houkutteleva työnantaja myös tulevaisuudessa, kun kilpailu hyvästä työvoimasta kiristyy. Toimiva palkitseminen nähdään yleisesti yhtenä tärkeänä keinona sitouttamisessa ja uuden työvoiman houkuttelussa.