Patentti osana yrityksen strategiaa
Rammo, Niina (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Patentti on tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa. Se tarjoaa muuttuvassa toimintaympäristössä toimivalle yritykselle suojaa kilpailijoiden kopioita vastaan. Sillä voidaan myös parantaa yrityksen asemaa erilaisissa kilpailijoiden kanssa käytävissä neuvotteluissa. Tämä etu syntyy patentin antamasta yksinoikeusta. Yksinoikeus antaa kielto-oikeuden, jolla voidaan kieltää muita käyttämästä keksintöä, mutta se ei anna käyttöoikeutta omaan keksintöön.
Tutkielmassa selvitetään patentin luonne ja rakenne. Tämän jälkeen sitä tutkitaan resurssiperusteisen strategian viitekehyksessä ja huomioidaan yhtäläisyyksiä resurssiperusteisen ajattelun ja patentin välillä. Resurssiperusteisessa strategiassa yritys saa kilpailuetunsa strategisesti arvokkaista resursseista. Tutkielmassa selvitetään, mitä samoja piirteitä löytyy strategisesta resurssista ja patenteista. Lisäksi nähdään, millä tavoin patenttistrategia ja resurssiperusteinen yritysstrategia täydentävät toisiaan. Tutkielmassa huomioidaan tuotantoalan elinkaaren vaikutus yrityksen patenttiin ja strategiaan.
Tutkimusmenetelmä on oikeusdogmaattinen; lainsäädännön sisältöä tulkitsemalla pyritään tunnistamaan juridiset mahdollisuudet suojata ja edistää yrityksen liiketoimintaa. Tutkimuksessa käytettävä näkökulma on yrityslähtöinen, sillä siinä pyritään esittämään patentin merkitys liiketoiminnalle. Tutkimus perustuu kansalliseen lainsäädäntöön, mutta siinä huomioidaan EPO:n merkitys suomalaiseen laintulkintaan.
Tutkielmassa selvitetään patentin luonne ja rakenne. Tämän jälkeen sitä tutkitaan resurssiperusteisen strategian viitekehyksessä ja huomioidaan yhtäläisyyksiä resurssiperusteisen ajattelun ja patentin välillä. Resurssiperusteisessa strategiassa yritys saa kilpailuetunsa strategisesti arvokkaista resursseista. Tutkielmassa selvitetään, mitä samoja piirteitä löytyy strategisesta resurssista ja patenteista. Lisäksi nähdään, millä tavoin patenttistrategia ja resurssiperusteinen yritysstrategia täydentävät toisiaan. Tutkielmassa huomioidaan tuotantoalan elinkaaren vaikutus yrityksen patenttiin ja strategiaan.
Tutkimusmenetelmä on oikeusdogmaattinen; lainsäädännön sisältöä tulkitsemalla pyritään tunnistamaan juridiset mahdollisuudet suojata ja edistää yrityksen liiketoimintaa. Tutkimuksessa käytettävä näkökulma on yrityslähtöinen, sillä siinä pyritään esittämään patentin merkitys liiketoiminnalle. Tutkimus perustuu kansalliseen lainsäädäntöön, mutta siinä huomioidaan EPO:n merkitys suomalaiseen laintulkintaan.