Yhteiskuntavastuu ja sen raportointi
Rajamäki, Minna (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa lähestytään yhteiskuntavastuuta ja sen raportointia arvomaailman ja etiikan sekä sidosryhmäyhteistyön kautta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen yhteiskuntavastuun raportointiin, ja miten eri organisaatiot määrittelevät yhteiskuntavastuun teoriassa, ja miten vastuullisuus näkyy käytännössä.
Teoreettisena viitekehyksenä toimivat yhteiskuntavastuun ja sen taustatekijöiden eri teoriat sekä aiheesta aikaisemmin tehdyt tutkimukset. Kansainvälisesti suositun Global Reporting Initiativen raportointiohjeiston sisältöä selvitetään teoriaosuuden lopuksi.
Empiriaosuudessa tutkitaan sisällönanalyysin keinoin kahdentoista Suomen julkisen yhtiön vastuullisuuteen liittyvää raportointia vuodelta 2005. Tutkimuksessa tarkastellaan vastuullisuuden määritelmän lisäksi sen taustalla vahvasti vaikuttavien tekijöiden eli yritysten arvojen ja eettisten periaatteiden sekä sidosryhmien ja sidosryhmäyhteistyön vaikutuksia yritysten toiminnassa.
Tutkimuksen kohdeyrityksistä muodostettiin kaksi ryhmää, sillä kuudessa tutkituista kahdestatoista yrityksestä yhteiskuntavastuu raportoitiin Global Reporting Initiativen ohjeistoa noudattaen, ja kuudessa yrityksessä oli raportoitu vastuullisuuteen liittyvistä asioista kaikissa eri tavoin ja vaihtelevalla laajuudella. Yhteiskuntavastuu nähtiin yhdeksässä yrityksessä perustuvan taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Sidosryhmien merkitystä korosti kymmenen yritystä. Jokainen yritys oli ilmoittanut arvonsa/eettiset periaatteensa/menettelytapaohjeensa, joiden perusteella henkilöstön edellytettiin toimivan. Sidosryhmien kanssa tehty yhteistyö oli vaikuttanut positiivisesti sekä yritysten toimintaan että sen sidosryhmien hyvinvointiin. Erilaisten raportointikäytäntöjen johdosta vastuullisuuden tasoa eri yrityksissä ei pystytä määrittelemään. Kaikki tutkitut yritykset toimivat kansainvälisesti mutta eroavat toisistaan liikevaihdon ja henkilöstön määrillä mitattuina. Tutkimustuloksena on, että yrityksen suuri koko vaikuttaa raportoinnin laajuuteen, ei niinkään markkinoiden laajuus.
Teoreettisena viitekehyksenä toimivat yhteiskuntavastuun ja sen taustatekijöiden eri teoriat sekä aiheesta aikaisemmin tehdyt tutkimukset. Kansainvälisesti suositun Global Reporting Initiativen raportointiohjeiston sisältöä selvitetään teoriaosuuden lopuksi.
Empiriaosuudessa tutkitaan sisällönanalyysin keinoin kahdentoista Suomen julkisen yhtiön vastuullisuuteen liittyvää raportointia vuodelta 2005. Tutkimuksessa tarkastellaan vastuullisuuden määritelmän lisäksi sen taustalla vahvasti vaikuttavien tekijöiden eli yritysten arvojen ja eettisten periaatteiden sekä sidosryhmien ja sidosryhmäyhteistyön vaikutuksia yritysten toiminnassa.
Tutkimuksen kohdeyrityksistä muodostettiin kaksi ryhmää, sillä kuudessa tutkituista kahdestatoista yrityksestä yhteiskuntavastuu raportoitiin Global Reporting Initiativen ohjeistoa noudattaen, ja kuudessa yrityksessä oli raportoitu vastuullisuuteen liittyvistä asioista kaikissa eri tavoin ja vaihtelevalla laajuudella. Yhteiskuntavastuu nähtiin yhdeksässä yrityksessä perustuvan taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Sidosryhmien merkitystä korosti kymmenen yritystä. Jokainen yritys oli ilmoittanut arvonsa/eettiset periaatteensa/menettelytapaohjeensa, joiden perusteella henkilöstön edellytettiin toimivan. Sidosryhmien kanssa tehty yhteistyö oli vaikuttanut positiivisesti sekä yritysten toimintaan että sen sidosryhmien hyvinvointiin. Erilaisten raportointikäytäntöjen johdosta vastuullisuuden tasoa eri yrityksissä ei pystytä määrittelemään. Kaikki tutkitut yritykset toimivat kansainvälisesti mutta eroavat toisistaan liikevaihdon ja henkilöstön määrillä mitattuina. Tutkimustuloksena on, että yrityksen suuri koko vaikuttaa raportoinnin laajuuteen, ei niinkään markkinoiden laajuus.