Tieteellisestä tiedosta yleistajuiseen: MS-tautiin liittyvän tiedon popularisointi
Rajala, Mari (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kohderyhmän vaikutusta sisällöllisiin valintoihin ja retorisiin keinoihin MS-tietoa popularisoitaessa. Retoristen keinojen osalta keskityn esimerkkien ja metaforien tutkimiseen. Tutkin asiantuntijoille ja potilaille suunnattua popularisointia, ja käytän aineistona Käypä hoidon, Neuroliiton ja MS-Nyt:in verkkosivuja. Peilaan tarkastelua popularisoinnin jatkumomalliin, jonka toiseen päähän sijoittuu erikoistunut tieteellinen tieto ja toiseen mahdollisimman yleiselle tasolle popularisoitu tieto.
Erikoisalan sisällä, eli aineistossani Käypä hoito -sivustolla, tieto on tarkkaa ja yksityiskohtaista. Esimerkkien avulla tarkennetaan merkityksiä ja ohjeistetaan sivun käytössä, ja esimerkit erotetaan aina selkeästi muusta tekstistä. Metaforat ovat sidoksissa terminologiaan, ja ne viittaavat sairauden kuvaamiseen vihollisena sekä kuvaavat elämää sairauden kanssa matkaksi. Erikoisalan ulkopuolelle suunnatuilla Neuroliiton ja MS-Nyt:in sivustoilla tieto on yleisellä tasolla, ja esimerkkejä sekä eläviä metaforia käytetään huomattavasti Käypä hoidon sivuja enemmän. Esimerkkien avulla kuvataan sairauden oireita, terminologiaa sekä arkisia tilanteita. MS-Nyt-sivuilla kuvataan myös sairauden vaikutusta ihmissuhteisiin sekä työelämään. Esimerkkejä ei aina eroteta muusta tekstistä. Metaforat kuvaavat elimistön immuunijärjestelmän viholliseksi ja elämää sairauden kanssa matkaksi. Lisäksi niiden avulla kerrotaan negatiivisista tunteista, ja sairaus nähdään itsestä irrallisena.
Erikoisalan sisäinen popularisointi tähtää tarkkuuteen ja keskittyy terveydenhuoltoalan työn kannalta oleellisimmiksi katsottuun asiaan. Potilaille suunnatussa popularisoinnissa korostuu tiedon vaikutus arkeen ja MS-Nyt-sivuilla myös vaikutus sosiaalisiin suhteisiin. Arjen ja tieteellisen tiedon erottamista ei nähdä tarpeellisena. Lisäksi sivustoilla pyritään luomaan turvallisuuden tunnetta ja positiivisia mielikuvia. Erikoisalan sisäisen ja ulkoisen popularisoinnin kohderyhmät pidetään toisistaan selkeästi erillään: erikoisalan sisällä potilaan arjen huomiointi on vähäistä, mutta toisaalta erikoisalan ulkopuolella tieteellisen tiedon määrä on huomattavasti vähäisempää kuin erikoisalan sisällä.
Erikoisalan sisällä, eli aineistossani Käypä hoito -sivustolla, tieto on tarkkaa ja yksityiskohtaista. Esimerkkien avulla tarkennetaan merkityksiä ja ohjeistetaan sivun käytössä, ja esimerkit erotetaan aina selkeästi muusta tekstistä. Metaforat ovat sidoksissa terminologiaan, ja ne viittaavat sairauden kuvaamiseen vihollisena sekä kuvaavat elämää sairauden kanssa matkaksi. Erikoisalan ulkopuolelle suunnatuilla Neuroliiton ja MS-Nyt:in sivustoilla tieto on yleisellä tasolla, ja esimerkkejä sekä eläviä metaforia käytetään huomattavasti Käypä hoidon sivuja enemmän. Esimerkkien avulla kuvataan sairauden oireita, terminologiaa sekä arkisia tilanteita. MS-Nyt-sivuilla kuvataan myös sairauden vaikutusta ihmissuhteisiin sekä työelämään. Esimerkkejä ei aina eroteta muusta tekstistä. Metaforat kuvaavat elimistön immuunijärjestelmän viholliseksi ja elämää sairauden kanssa matkaksi. Lisäksi niiden avulla kerrotaan negatiivisista tunteista, ja sairaus nähdään itsestä irrallisena.
Erikoisalan sisäinen popularisointi tähtää tarkkuuteen ja keskittyy terveydenhuoltoalan työn kannalta oleellisimmiksi katsottuun asiaan. Potilaille suunnatussa popularisoinnissa korostuu tiedon vaikutus arkeen ja MS-Nyt-sivuilla myös vaikutus sosiaalisiin suhteisiin. Arjen ja tieteellisen tiedon erottamista ei nähdä tarpeellisena. Lisäksi sivustoilla pyritään luomaan turvallisuuden tunnetta ja positiivisia mielikuvia. Erikoisalan sisäisen ja ulkoisen popularisoinnin kohderyhmät pidetään toisistaan selkeästi erillään: erikoisalan sisällä potilaan arjen huomiointi on vähäistä, mutta toisaalta erikoisalan ulkopuolella tieteellisen tiedon määrä on huomattavasti vähäisempää kuin erikoisalan sisällä.