Tietotekniikka etäopetuksen mahdollistajana
Raivio, Liisa (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintätekniikan laajenemisen myötä on oletettu etätyön ja etätyöntekijöiden määrän huomattavasti kasvavan. Viime aikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, ettei näin ole käynytkään oletetussa laajuudessaan. Etätyöstä ollaan kuitenkin kiinnostuneita ja käytännössä sitä toteutetaan monilla aloilla eri muodoissaan ja laajuudessaan. Akavan julkaiseman työmarkkinatutkimuksen mukaan myös opetusalalla henkilöstö on kiinnostunut etäopetuksesta.
Tutkielmassa selvitettiin etätyötä opettajan näkökulmasta. Tutkimus kohdistettiin erityisesti siihen, miten opetusta voidaan toteuttaa etäopetuksena tietotekniikan luomien keinojen ja välineiden avulla perinteisen lähiopetuksen rinnalla. Case-tapauksena oli kaupan ja hallinnon alalla toimiva ammatillisen koulutuksen toisen asteen oppilaitos. Tutkimuksen kohteena olevalla oppilaitoksella on toinen toimipaikka pääpaikasta 50 kilometrin päässä. Nykyisen toiminnan rinnalle haettiin mahdollisuuksia etäopetuksen toteuttamiselle.
Etäopetusta voidaan pitää erityisen tärkeänä toimintamuotona maaseudulla pitkien etäisyyksien vuoksi. Merkittävää on myös se, että alueella asuvat, lähinnä aikuisopiskelijat, eivät ole aina valmiita muuttamaan opintojen vuoksi vieraalle paikkakunnalle. Tällöin on tärkeätä tuoda oppimismahdollisuus lähelle opiskelijaa, johon tulevaisuudessa lisämahdollisuuksia antavat maaseudulla kehittyvät tietotekniset hankkeet.
Tutkielmassa selvitettiin etätyötä opettajan näkökulmasta. Tutkimus kohdistettiin erityisesti siihen, miten opetusta voidaan toteuttaa etäopetuksena tietotekniikan luomien keinojen ja välineiden avulla perinteisen lähiopetuksen rinnalla. Case-tapauksena oli kaupan ja hallinnon alalla toimiva ammatillisen koulutuksen toisen asteen oppilaitos. Tutkimuksen kohteena olevalla oppilaitoksella on toinen toimipaikka pääpaikasta 50 kilometrin päässä. Nykyisen toiminnan rinnalle haettiin mahdollisuuksia etäopetuksen toteuttamiselle.
Etäopetusta voidaan pitää erityisen tärkeänä toimintamuotona maaseudulla pitkien etäisyyksien vuoksi. Merkittävää on myös se, että alueella asuvat, lähinnä aikuisopiskelijat, eivät ole aina valmiita muuttamaan opintojen vuoksi vieraalle paikkakunnalle. Tällöin on tärkeätä tuoda oppimismahdollisuus lähelle opiskelijaa, johon tulevaisuudessa lisämahdollisuuksia antavat maaseudulla kehittyvät tietotekniset hankkeet.