Kilpailijoiden välinen yhteistyö – Case-tutkimus metalliteollisuudessa toimivista pk-yrityksistä
Puskala, Juha (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään kilpailijoiden välisen yhteistyön eli coopetitionin ja yritysten suoriutumisen välistä suhdetta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää suoriutumisen yhteyttä coopetitionin eri malleihin, jotka koostuvat sekä vahvan että heikon yhteistyön ja kilpailun variaatioista.
Tutkimuksessa tarkastellaan kilpailun ja yhteistyön toteutumista kaksiulotteisesti, jolloin sekä kilpailu että yhteistyö voivat tapahtua samanaikaisesti eri vahvuisina. Tällöin voidaan muodostaa neljä coopetition-mallia, jotka kuvaavat coopetition-suhteiden ääripäitä. Suoriutumisen ja coopetitionin välistä suhdetta puolestaan tarkastellaan coopeti-tionin avulla mahdollisesti saavutettavien hyötyjen kautta, joita pyritään lopuksi linkittämään coopetition-malleihin.
Empiirinen tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän metalliteollisuudessa toimivaa yritystä, jotka tekevät tai ovat tehneet yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yritysten johtohenkilöitä. Haastattelujen perusteella onnistuttiin löytämään 14 kilpailijoiden välistä yhteistyötä kuvaavaa tapausta, jotka voitiin luokitella kuuteen ryhmään tapausten luonteen ja laadun perusteella.
Tutkimuksessa saatiin selville, että tekemällä yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa yritysten on mahdollista saavuttaa monia eri hyötyjä. Tämän lisäksi huomattiin, että vahvaan yhteistyöhön ja vahvaan kilpailuun perustuvien coopetition-suhteiden avulla voidaan saavuttaa huomattavasti monipuolisempia hyötyjä verrattuna tilanteisiin, joissa joko yhteistyö tai kilpailu on heikkoa. Näiden hyötyjen kautta coopetitionilla näyttäisi täten olevan positiivinen vaikutus yritysten suoriutumiseen. Lisää tutkimustietoa tarvitaan kuitenkin, koska eräiden tutkijoiden mukaan kokonaisvaikutus itse asiassa olisikin negatiivinen.
Tutkimuksessa tarkastellaan kilpailun ja yhteistyön toteutumista kaksiulotteisesti, jolloin sekä kilpailu että yhteistyö voivat tapahtua samanaikaisesti eri vahvuisina. Tällöin voidaan muodostaa neljä coopetition-mallia, jotka kuvaavat coopetition-suhteiden ääripäitä. Suoriutumisen ja coopetitionin välistä suhdetta puolestaan tarkastellaan coopeti-tionin avulla mahdollisesti saavutettavien hyötyjen kautta, joita pyritään lopuksi linkittämään coopetition-malleihin.
Empiirinen tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän metalliteollisuudessa toimivaa yritystä, jotka tekevät tai ovat tehneet yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yritysten johtohenkilöitä. Haastattelujen perusteella onnistuttiin löytämään 14 kilpailijoiden välistä yhteistyötä kuvaavaa tapausta, jotka voitiin luokitella kuuteen ryhmään tapausten luonteen ja laadun perusteella.
Tutkimuksessa saatiin selville, että tekemällä yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa yritysten on mahdollista saavuttaa monia eri hyötyjä. Tämän lisäksi huomattiin, että vahvaan yhteistyöhön ja vahvaan kilpailuun perustuvien coopetition-suhteiden avulla voidaan saavuttaa huomattavasti monipuolisempia hyötyjä verrattuna tilanteisiin, joissa joko yhteistyö tai kilpailu on heikkoa. Näiden hyötyjen kautta coopetitionilla näyttäisi täten olevan positiivinen vaikutus yritysten suoriutumiseen. Lisää tutkimustietoa tarvitaan kuitenkin, koska eräiden tutkijoiden mukaan kokonaisvaikutus itse asiassa olisikin negatiivinen.