Verkkokoulutuksen, itseopiskelun ja perinteisen koulutuksen vertailu internetosaamisen kehittämiskeinoina
Puolitaival, Mirva (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa vertaillaan erilaisia koulutusmuotoja osaamisen kehittämiskeinoina. Kirjallisuuskatsaus käsittelee osaamisen kehittämistä ja sen arviointia, kehittämiskeinojen ominaisuuksia ja oppimisen teoriaa. Lähdeaineistona käytetään ulkomaisten tieteellisten aikakausijulkaisujen artikkeleita sekä ulkomaista ja kotimaista kirjallisuutta.
Empiirisessä osassa tutkitaan kolmea tapausta Sonera Mobile Internet Customer Servicellä, jossa 35 henkilön internetosaamista kehitetään vuonna 2001 samansisältöisesti verkkokoulutuksella (online-oppimisympäristöllä), itseopiskelulla ja perinteisellä koulutuksella. Tutkimus suoritetaan ennakkokyselyllä ja kolmella jälkikyselyllä, jotka koostuvat sekä avoimista kysymyksistä että asteikollisista positiivisista väittämistä. Analyysissä keskitytään asenteiden, reaktioiden, oppimistulosten, opitun työhön siirrettävyyden ja käytettyjen resurssien vertailuun.
Kehittämiskeinojen välillä ei havaita merkittäviä eroja tutkittujen vaikuttavuusmuuttujien suhteen. Ennakkoon suhtaudutaan myönteisimmin koulutukseen lähiopetuksena, mutta toteutuksen jälkeen tyytyväisimpiä ollaan verkkokoulutukseen. Vaikka kehittämiskeinot tuottavat asteikollisesti samat oppimistulokset, eroja löytyy oppimisen sisällössä: verkkokoulutus ja itseopiskelu kehittävät eniten tuotteiden ja sivustojen osaamista, kun taas koulutuksessa opitaan parhaiten internetin historiaa ja tiedonhaun tekniikkaa. Itseopiskelussa ja verkkokoulutuksessa opittua koetaan olevan helpoin soveltaa työhön. Kustannusten osalta toimenpiteet eroavat eniten: verkkokoulutus osoittautuu lähes neljä kertaa kalliimmaksi toteuttaa kuin itseopiskelu ja yli kaksi kertaa kalliimmaksi kuin perinteinen koulutus.
Empiirisessä osassa tutkitaan kolmea tapausta Sonera Mobile Internet Customer Servicellä, jossa 35 henkilön internetosaamista kehitetään vuonna 2001 samansisältöisesti verkkokoulutuksella (online-oppimisympäristöllä), itseopiskelulla ja perinteisellä koulutuksella. Tutkimus suoritetaan ennakkokyselyllä ja kolmella jälkikyselyllä, jotka koostuvat sekä avoimista kysymyksistä että asteikollisista positiivisista väittämistä. Analyysissä keskitytään asenteiden, reaktioiden, oppimistulosten, opitun työhön siirrettävyyden ja käytettyjen resurssien vertailuun.
Kehittämiskeinojen välillä ei havaita merkittäviä eroja tutkittujen vaikuttavuusmuuttujien suhteen. Ennakkoon suhtaudutaan myönteisimmin koulutukseen lähiopetuksena, mutta toteutuksen jälkeen tyytyväisimpiä ollaan verkkokoulutukseen. Vaikka kehittämiskeinot tuottavat asteikollisesti samat oppimistulokset, eroja löytyy oppimisen sisällössä: verkkokoulutus ja itseopiskelu kehittävät eniten tuotteiden ja sivustojen osaamista, kun taas koulutuksessa opitaan parhaiten internetin historiaa ja tiedonhaun tekniikkaa. Itseopiskelussa ja verkkokoulutuksessa opittua koetaan olevan helpoin soveltaa työhön. Kustannusten osalta toimenpiteet eroavat eniten: verkkokoulutus osoittautuu lähes neljä kertaa kalliimmaksi toteuttaa kuin itseopiskelu ja yli kaksi kertaa kalliimmaksi kuin perinteinen koulutus.