Kahdenvälisten kumppanuussuhteiden analysointi. Case: Karvia Group Oy
Pukkila, Timo (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ja analysoida yrityksen kahdenvälisiä kump-panuussuhteita. Lähtökohtana tutkimusaiheelle oli yritystoiminnan kiihtyvä verkostoituminen. Yksin tekemisen sijasta on oltu siirtymässä yhteistyöhön ja verkostoihin. Samalla on alettu puhua myös kumppanuuden merkityksestä lisäarvon tuottajana yrityksille.
Tutkimukselle asetettiin kaksiosainen tutkimusongelma. Ensimmäiseksi selvitettiin, miten verkostoitunut yritys on suhteessa vertailuaineistoon. Toinen osaongelma koski kahdenvälisen kumppanuussuhteen tyyppiä ja sidoksisuutta. Tutkimuksen teoreettinen pohja perustuu kumppanuuden, verkostojen, verkostoitumisen ja strategiakysymysten pohdintaan ja erittelyyn. Teoriaosuus luo sekä pohjan tutkimuksen analyyseille että antaa myös työkaluja kohdeyrityksen strategian luomiselle.
Tutkimus suoritettiin case-tutkimuksena, jonka kohteena oli pk-sektorin karvialainen ikkunoita ja ovia valmistava yritys Karvia Group Oy. Tutkimukseen osallistui kolme Karvia Group Oy:n johtajaa, jotka analysoivat yrityksen kumppanuussuhteet seitsemään asiakkaaseen sekä seitsemään toimittajaan. Tutkimusvälineenä käytettiin kumppanuussuhteiden analysointia varten kehitettyä Partnership Monitor -analyysivälinettä, jota on aiemmin käytetty metalli- ja elektroniikkateollisuuden yrityssuhteiden tutkimusvälineenä, mutta jota tässä tutkimuksessa sovellettiin ensimmäistä kertaa puunjalostusteollisuuden yritykseen. Välineen avulla selvitettiin kumppanuussuhteen vaihdannan keskittyneisyys sekä rakenteellisten, strategisten ja sosiaalisten sidosten syvyys. Tutkimustuloksia verrattiin paitsi keskenään niin myös metalli- ja elektroniikkateollisuuden yrityksistä kerättyyn vertailuaineistoon.
Tutkimuksen tuloksena syntyi analyysi Karvia Group Oy:n yhteensä neljäntoista kump-panuussuhteen nykytilasta. Analyysi antaa yrityksen johdolle moniulotteisen kuvan yri-tyksen tärkeimmistä kumppanuussuhteista ja luo kokonaiskuvan organisaation verkos-toituneisuudesta. Samalla analyysi antaa myös pohjan kumppanuusstrategioiden luomiselle tai kehittämiselle.
Tutkimukselle asetettiin kaksiosainen tutkimusongelma. Ensimmäiseksi selvitettiin, miten verkostoitunut yritys on suhteessa vertailuaineistoon. Toinen osaongelma koski kahdenvälisen kumppanuussuhteen tyyppiä ja sidoksisuutta. Tutkimuksen teoreettinen pohja perustuu kumppanuuden, verkostojen, verkostoitumisen ja strategiakysymysten pohdintaan ja erittelyyn. Teoriaosuus luo sekä pohjan tutkimuksen analyyseille että antaa myös työkaluja kohdeyrityksen strategian luomiselle.
Tutkimus suoritettiin case-tutkimuksena, jonka kohteena oli pk-sektorin karvialainen ikkunoita ja ovia valmistava yritys Karvia Group Oy. Tutkimukseen osallistui kolme Karvia Group Oy:n johtajaa, jotka analysoivat yrityksen kumppanuussuhteet seitsemään asiakkaaseen sekä seitsemään toimittajaan. Tutkimusvälineenä käytettiin kumppanuussuhteiden analysointia varten kehitettyä Partnership Monitor -analyysivälinettä, jota on aiemmin käytetty metalli- ja elektroniikkateollisuuden yrityssuhteiden tutkimusvälineenä, mutta jota tässä tutkimuksessa sovellettiin ensimmäistä kertaa puunjalostusteollisuuden yritykseen. Välineen avulla selvitettiin kumppanuussuhteen vaihdannan keskittyneisyys sekä rakenteellisten, strategisten ja sosiaalisten sidosten syvyys. Tutkimustuloksia verrattiin paitsi keskenään niin myös metalli- ja elektroniikkateollisuuden yrityksistä kerättyyn vertailuaineistoon.
Tutkimuksen tuloksena syntyi analyysi Karvia Group Oy:n yhteensä neljäntoista kump-panuussuhteen nykytilasta. Analyysi antaa yrityksen johdolle moniulotteisen kuvan yri-tyksen tärkeimmistä kumppanuussuhteista ja luo kokonaiskuvan organisaation verkos-toituneisuudesta. Samalla analyysi antaa myös pohjan kumppanuusstrategioiden luomiselle tai kehittämiselle.