Päätöksenteon perusteet tuotteen alasajossa
Pukkila, Jarkko (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Kiihtyvän teknologisen kehityksen vuoksi tuotteiden tehokas alasajo on noussut yhdeksi merkittävimmäksi kilpailutekijäksi. Monilla yrityksillä ei kuitenkaan ole toimivaa toimintamallia alasajotilanteiden suorittamiseksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alasajoon johtavia tekijöitä ja pyrkiä luomaan päätöksentekomalli, jota yritykset voisivat soveltaa omissa alasajoprojekteissaan.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan tuotteen elinkaarta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen painopiste pidetään kuitenkin elinkaaren loppupäässä ja siihen liittyvässä problematiikassa. Tutkimusotteeksi valittiin toiminta-analyyttinen tutkimusote, koska se vastasi parhaiten tutkimuksen luonnetta ja tutkimusongelman asettelua. Tutkimusaineisto valittiin mukavuusotannalla Vaasan ja sen ympäristön yrityksistä, koska tutkimukseen haluttiin valita sellaisia yrityksiä, joilla on jo aikaisempia kokemuksia tuotteen alasajosta. Tutkimusmenetelminä käytettiin Analytic Hierarchy Process (AHP) -menetelmää sekä avoimin kysymyksin suoritettua haastattelua.
Tutkimustulosten mukaan ei voida yksiselitteisesti määritellä tuotteen alasajoon johtavaa tekijää. Voidaan todeta tuotteen alasajon olevan niin tapauskohtaista, että siihen johtavaa tekijää/tekijöitä ei voida yleistää. Tältä osin tämä tutkimus tukee aihealueen aikaisempia tutkimuksia. Voidaan kuitenkin todeta, että Vaasan alueella yleisimpiä tuotteen alasajon aiheuttajia ovat heikko kannattavuus ja uusien tekniikoiden luomat mahdollisuudet. Lisäksi haastattelujen pohjalta luotiin toimintamalli, jossa on esitetty ne tehtävät, jotka tuotteen alasajon aikana pitää tehdä.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan tuotteen elinkaarta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen painopiste pidetään kuitenkin elinkaaren loppupäässä ja siihen liittyvässä problematiikassa. Tutkimusotteeksi valittiin toiminta-analyyttinen tutkimusote, koska se vastasi parhaiten tutkimuksen luonnetta ja tutkimusongelman asettelua. Tutkimusaineisto valittiin mukavuusotannalla Vaasan ja sen ympäristön yrityksistä, koska tutkimukseen haluttiin valita sellaisia yrityksiä, joilla on jo aikaisempia kokemuksia tuotteen alasajosta. Tutkimusmenetelminä käytettiin Analytic Hierarchy Process (AHP) -menetelmää sekä avoimin kysymyksin suoritettua haastattelua.
Tutkimustulosten mukaan ei voida yksiselitteisesti määritellä tuotteen alasajoon johtavaa tekijää. Voidaan todeta tuotteen alasajon olevan niin tapauskohtaista, että siihen johtavaa tekijää/tekijöitä ei voida yleistää. Tältä osin tämä tutkimus tukee aihealueen aikaisempia tutkimuksia. Voidaan kuitenkin todeta, että Vaasan alueella yleisimpiä tuotteen alasajon aiheuttajia ovat heikko kannattavuus ja uusien tekniikoiden luomat mahdollisuudet. Lisäksi haastattelujen pohjalta luotiin toimintamalli, jossa on esitetty ne tehtävät, jotka tuotteen alasajon aikana pitää tehdä.