Retoristen keinojen ja päivitysrakenteiden osallistava vaikutus Facebook-käyttäjissä
Pukero, Nina (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset Facebook-päivitykset osallistavat käyttäjiä eniten. Tarkastelussa ovat Tahdon2013-kampanjan päivityksiä ajalta 1.3.2013−31.12.2014. Aineiston rajauksessa on käytetty apuna Facebookin Highlights-suodatinta. Tutkimusmenetelminä ovat retorinen analyysi ja sisällön erittely. Retorisen analyysin avulla aineistosta on etsitty retorisia keinoja ja tarkasteltu, miten ne pyrkivät lisäämään sekä viestijän että viestin vakuuttavuutta viestin vastaanottajissa. Sisällön erittelyn avulla aineisto on luokiteltu päivityksien rakenteen mukaan ja päivityksistä on laskettu niiden saamat tykkäys-, kommentti- ja jakomäärät. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, jota tuetaan määrällisellä analyysilla.
Tahdon2013-kampanjan Facebook-päivityksissä käytetään useita erilaisia retorisia keinoja, niin viestijän kuin viestin vakuuttavuuden lisäämiseksi. Retorisista keinoista käyttäjiä on osallistanut eniten kvantifiointi, jolla pyritään lisäämään viestin vakuuttavuutta. Retorisia keinoja esiintyy viidessä eri rakenteisiin kategorisoiduissa päivityksissä. Käyttäjät ovat osallistuneet eniten kuva- ja linkkikategorian päivityksiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että Facebookin Highlights-suodatin on korostanut kuvapäivityksiä selvästi enemmän vuonna 2014 kuin vuotta aiemmin. Kuvapäivitykset, joissa retorisia keinoja on käytetty, osallistavat Facebook-käyttäjiä hieman enemmän kuin linkkipäivitykset, mutta selvästi enemmän kuin muun tyyppiset päivitykset. Retorisista keinoista osallistavimpia ovat numeerisella tiedolla viestin vakuuttavuutta lisäämään pyrkivät päivitykset. Päivitykset, joissa on käytetty korkeintaan kahta retorista keinoa, osallistavat käyttäjiä hieman enemmän kuin päivitykset, joissa on käytetty useampaa retorista keinoa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Facebook-käyttäjät osallistuvat eniten päivityksiin, jotka sisältävät visuaalisia elementtejä sekä vakuuttelevat käyttäjiä yksinkertaisella ja helposti havaittavalla numeerisella faktatiedolla.
Tahdon2013-kampanjan Facebook-päivityksissä käytetään useita erilaisia retorisia keinoja, niin viestijän kuin viestin vakuuttavuuden lisäämiseksi. Retorisista keinoista käyttäjiä on osallistanut eniten kvantifiointi, jolla pyritään lisäämään viestin vakuuttavuutta. Retorisia keinoja esiintyy viidessä eri rakenteisiin kategorisoiduissa päivityksissä. Käyttäjät ovat osallistuneet eniten kuva- ja linkkikategorian päivityksiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että Facebookin Highlights-suodatin on korostanut kuvapäivityksiä selvästi enemmän vuonna 2014 kuin vuotta aiemmin. Kuvapäivitykset, joissa retorisia keinoja on käytetty, osallistavat Facebook-käyttäjiä hieman enemmän kuin linkkipäivitykset, mutta selvästi enemmän kuin muun tyyppiset päivitykset. Retorisista keinoista osallistavimpia ovat numeerisella tiedolla viestin vakuuttavuutta lisäämään pyrkivät päivitykset. Päivitykset, joissa on käytetty korkeintaan kahta retorista keinoa, osallistavat käyttäjiä hieman enemmän kuin päivitykset, joissa on käytetty useampaa retorista keinoa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Facebook-käyttäjät osallistuvat eniten päivityksiin, jotka sisältävät visuaalisia elementtejä sekä vakuuttelevat käyttäjiä yksinkertaisella ja helposti havaittavalla numeerisella faktatiedolla.