Henkilöstön näkemyksiä strategian toimeenpanosta
Poutanen, Eija (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee henkilöstön näkemyksiä strategian toimeenpanosta. Tutkimuksen lähtökohtana on kohdeorganisaation uuden strategian valmistuminen sekä hallituksen kärkihanke johtamisen ja toimeenpanon parantamisesta. Kohdeorganisaatio on Etelä-Suomessa sijaitseva valtionhallinnon virasto. Tutkimustehtävänä oli kartoittaa, mitä henkilöstö pitää tärkeänä strategian toimeenpanossa ja miten eri taustan omaavat vastaajaryhmät eroavat toisistaan strategian toimeenpanoon liittyvissä teemoissa. Tutkielman tavoitteena oli tuottaa tietoa organisaation johdolle strategiatyötä varten.
Kirjallisuuskatsaus koostuu strategia prosessina ja strategia käytäntönä -tutkimussuuntien teorioista. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja määrällisenä tutkimuksena, jossa laadullista tutkimusta käytettiin esiymmärryksen muodostamiseksi tutkittavasta aiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla neljä henkilöstön edustajaa sekä keräämällä vastauksia koko henkilöstölle kohdennetulla sähköisellä kyselyllä. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja määrällisessä tutkimuksessa suhteellisia frekvenssijakaumia, keskiarvolaskelmia, yksisuuntaisen varianssianalyysin kuvailevia osia ja Kruskal-Wallis -testiä.
Tutkimustehtävän tuloksena muodostui strategian toimeenpanon kehämalli. Se perustuu kohdeorganisaation henkilöstön erittäin tärkeiksi arvioimiin tekijöihin strategian toimeenpanossa. Kehämalli perustuu viiteen vaiheeseen, joista kaksi ensimmäistä vaihetta mahdollistavat strategiaan sitoutumisen ja strategian ylläpitämisen, jotka puolestaan varmistavat mallin viimeisen vaiheen eli strategian toimeenpanon. Mallia voidaan hyödyntää strategisessa johtamisessa. Eri taustan omaavat vastaajaryhmät erosivat toisistaan merkittävästi sukupuolen, työelämävuosien ja virastossa työskentelyvuosien perusteella kolmessa teemassa.
Tuloksien perusteella kohdeorganisaatiota suositellaan toimeenpanemaan strategia kehämallin mukaisesti ja määrittämään toiminnan prosessit. Lisäksi suositellaan johdon ja esimiesten näyttävän esimerkkiä strategian toimeenpanossa sekä huomioimaan vastaajien taustat johtamisen käytännöissä. Kohdeorganisaatiota suositellaan myös panostamaan osaamisen kehittämiseen, joka tukee strategian toimeenpanon onnistumista.
Kirjallisuuskatsaus koostuu strategia prosessina ja strategia käytäntönä -tutkimussuuntien teorioista. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja määrällisenä tutkimuksena, jossa laadullista tutkimusta käytettiin esiymmärryksen muodostamiseksi tutkittavasta aiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla neljä henkilöstön edustajaa sekä keräämällä vastauksia koko henkilöstölle kohdennetulla sähköisellä kyselyllä. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja määrällisessä tutkimuksessa suhteellisia frekvenssijakaumia, keskiarvolaskelmia, yksisuuntaisen varianssianalyysin kuvailevia osia ja Kruskal-Wallis -testiä.
Tutkimustehtävän tuloksena muodostui strategian toimeenpanon kehämalli. Se perustuu kohdeorganisaation henkilöstön erittäin tärkeiksi arvioimiin tekijöihin strategian toimeenpanossa. Kehämalli perustuu viiteen vaiheeseen, joista kaksi ensimmäistä vaihetta mahdollistavat strategiaan sitoutumisen ja strategian ylläpitämisen, jotka puolestaan varmistavat mallin viimeisen vaiheen eli strategian toimeenpanon. Mallia voidaan hyödyntää strategisessa johtamisessa. Eri taustan omaavat vastaajaryhmät erosivat toisistaan merkittävästi sukupuolen, työelämävuosien ja virastossa työskentelyvuosien perusteella kolmessa teemassa.
Tuloksien perusteella kohdeorganisaatiota suositellaan toimeenpanemaan strategia kehämallin mukaisesti ja määrittämään toiminnan prosessit. Lisäksi suositellaan johdon ja esimiesten näyttävän esimerkkiä strategian toimeenpanossa sekä huomioimaan vastaajien taustat johtamisen käytännöissä. Kohdeorganisaatiota suositellaan myös panostamaan osaamisen kehittämiseen, joka tukee strategian toimeenpanon onnistumista.