Elämystuotteen rakentuminen Lapin elämysmatkailussa
Portti, Anu (2008)
Portti, Anu
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen kohdeilmiönä on elämyksellisyys, jota tarkastellaan matkailualan tarjoamien elämyspalvelujen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selventää moniulotteisen elämystuotteen rakentumista ja tutkimusongelman mukaisesti kuvata, miten elämystuotteet rakentuvat eli millaisia elementtejä ne sisältävät.
Matkailun elämystuotteet ovat useimmiten palvelutuotteita, joten niiden rakentumista tarkastellaan tässä palvelumarkkinoinnin näkökulmasta. Palvelumarkkinoinnin kilpailukeinomallin avulla elämystuote esitetään osana laajempaa kokonaisuutta, sillä tuote on yksi palveluyrityksen kilpailukeinoista. Lisäksi elämystuotteen rakentumista kuvataan yksityiskohtaisemmin Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen kehittämän elämyskolmio-mallin avulla.
Ilmiön empiirinen tarkastelu kohdistuu Lapin matkailun elämyksellisyyteen. Teemahaastattelujen kautta hankitun aineiston avulla selvitetään elämystuotteen ominaisuuksien merkitsevyyttä kuluttajien näkökulmasta ja pyritään vastaamaan kysymykseen: Mikä tekee matkailupalvelusta elämyksen?
Haastattelujen perusteella elämyskolmio-malli vastaa erittäin hyvin kuluttajanäkö-kulmaa tuotteiden elämyksellisestä sisällöstä. Mallissa esitetyt elämystuotteen elementit – yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus – ovat elämyspalvelujen käyttäjienkin mielestä merkittäviä tekijöitä matkailupalvelujen elämyksellisyyden kehittämisessä. Tutkimustulosten perusteella elämyskolmio-malliin esitetään lisättäväksi myös yllätyksellisyys ja sosiaalisuus elämystuotteen elementteinä.
Matkailun elämystuotteet ovat useimmiten palvelutuotteita, joten niiden rakentumista tarkastellaan tässä palvelumarkkinoinnin näkökulmasta. Palvelumarkkinoinnin kilpailukeinomallin avulla elämystuote esitetään osana laajempaa kokonaisuutta, sillä tuote on yksi palveluyrityksen kilpailukeinoista. Lisäksi elämystuotteen rakentumista kuvataan yksityiskohtaisemmin Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen kehittämän elämyskolmio-mallin avulla.
Ilmiön empiirinen tarkastelu kohdistuu Lapin matkailun elämyksellisyyteen. Teemahaastattelujen kautta hankitun aineiston avulla selvitetään elämystuotteen ominaisuuksien merkitsevyyttä kuluttajien näkökulmasta ja pyritään vastaamaan kysymykseen: Mikä tekee matkailupalvelusta elämyksen?
Haastattelujen perusteella elämyskolmio-malli vastaa erittäin hyvin kuluttajanäkö-kulmaa tuotteiden elämyksellisestä sisällöstä. Mallissa esitetyt elämystuotteen elementit – yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus – ovat elämyspalvelujen käyttäjienkin mielestä merkittäviä tekijöitä matkailupalvelujen elämyksellisyyden kehittämisessä. Tutkimustulosten perusteella elämyskolmio-malliin esitetään lisättäväksi myös yllätyksellisyys ja sosiaalisuus elämystuotteen elementteinä.