Vision ja strategian omaksuminen organisaatiossa
Poranen, Elina Inkeri (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten case-yrityksen visio ja strategia on omaksuttu henkilöstön keskuudessa. Visio kuvaa haluttua tulevaisuuden tilaa ja strategia joukkoa valintoja, joiden avulla visio saavutetaan. Onnistunut kommunikaatio organisaationjohdon ja henkilöstön välillä on avainasemassa yhteisten tavoitteiden ja toimintamallien luomisessa. Päivittäiset työtehtävät tulisi sitoa organisaation tavoitteisiin tavalla, joka auttaa työntekijää ymmärtämään oman työpanoksensa merkityksen vision saavuttamiseen. Hyvä visio on selkeä, ymmärrettävä ja muutoskykyinen. On muistettava, että visio muuttuu jatkuvasti. Saavutettaessa asetetut tavoitteet syntyvät uudet päämäärät, joista on jälleen osattava kommunikoida selkeästi ja tasapuolisesti organisaation jäsenille.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista, teemahaastatteluin suoritettua esitutkimusta ja teoriaan sekä esitutkimukseen pohjautuen laadittua kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimukseen osallistui henkilöitä organisaation eri tasoilta case-yrityksen kahdesta eri liiketoimintayksiköstä. Tutkimuksen empiriaosassa tutkimusongelmaa lähestytään neljän osa-alueen kautta, joista jokainen sisältää vision ja strategian omaksumiseen liittyviä tekijöitä.
Toimihenkilöiden ja työntekijöiden väliltä löytyy selkeitä eroavaisuuksia sekä siinä, miten visio on sisäistetty, että mielenkiinnossa visiota ja strategioita kohtaan. Pääsääntöisesti voidaan todeta toimihenkilöiden olevan tyytyväisempiä saamaansa tietoon organisaation tavoitteista ja toimintamalleista. Toisaalta voidaan myös sanoa, että työntekijäryhmä kaipaa enemmän huomiota ja informaatiota yrityksen johdolta. Myös viestintäjärjestelmien hyväksikäyttö oli case-yrityksessä järjestetty huomattavasti helpommaksi toimihenkilöille kuin työntekijöille.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista, teemahaastatteluin suoritettua esitutkimusta ja teoriaan sekä esitutkimukseen pohjautuen laadittua kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimukseen osallistui henkilöitä organisaation eri tasoilta case-yrityksen kahdesta eri liiketoimintayksiköstä. Tutkimuksen empiriaosassa tutkimusongelmaa lähestytään neljän osa-alueen kautta, joista jokainen sisältää vision ja strategian omaksumiseen liittyviä tekijöitä.
Toimihenkilöiden ja työntekijöiden väliltä löytyy selkeitä eroavaisuuksia sekä siinä, miten visio on sisäistetty, että mielenkiinnossa visiota ja strategioita kohtaan. Pääsääntöisesti voidaan todeta toimihenkilöiden olevan tyytyväisempiä saamaansa tietoon organisaation tavoitteista ja toimintamalleista. Toisaalta voidaan myös sanoa, että työntekijäryhmä kaipaa enemmän huomiota ja informaatiota yrityksen johdolta. Myös viestintäjärjestelmien hyväksikäyttö oli case-yrityksessä järjestetty huomattavasti helpommaksi toimihenkilöille kuin työntekijöille.