ENNAKOIVAN ANALYTIIKAN MAHDOLLISUUDET LAITE- JA KOMPO-NENTTIVALMISTUKSESSA
Pokela, Joonas (2017)
Pokela, Joonas
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa suomalaisen data-analytiikkapalvelun tuotteista-mista laite- ja komponenttivalmistuksen toimialalle. Tutkimuskysymyksenä oli lisätä ymmärrystä siitä, mitkä ovat komponentti- ja laitevalmistajien potentiaalisten asiakkaiden tarpeet ennakoivalle analytiikalle sekä miten yritys tuotteistaa palvelun niin, että se vastaa asiakkaiden tarpeita. Tutkimuskysymykseen pyrittiin vastaamaan kolmen tavoitteen avulla, jotka olivat: Miten osallistavaa palvelunkehittämistä voidaan hyödyntää asiakkaan tarpeiden ymmärryksessä, mitkä ovat potentiaalisten asiakkaiden tarpeet sekä näkemykset ennakoivan analytiikan palvelussa, miten ennakoivan analytiikkayrityksen kannattaa tuoda palveluita esiin kyseiselle asiakassegmentille niin, että se vastaa asiakkaan näkemyksiä.
Tutkimuksen teoriaosuus koostui palvelun kehittämisestä sekä asiakkaan ymmärtämisestä. Teoriaosuus painottui palvelun kehittämisessä vahvasti asiakkaan sekä yrityksen väliseen yhteiskehittämiseen. Teoriaosuudessa avattiin myös data-analytiikkaa sekä ennakoivaa analytiikkaa. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin valittiin viisi suomalaista pientä- ja keskisuurta laite- ja komponenttitoimialan yritystä. Haastatteluiden avulla kartoitettiin yritysten nykyistä ymmärrystä analytiikasta sekä analytiikan tarpeista.
Tutkimukseen osallistuneiden yritysten havaittiin arvostavan laatua, nopeutta sekä toiminnan helppokäyttöisyyttä. Havaittiin, että yritysten haasteet liittyvät etenkin laitevalmistajien toiminnassa ennakoivan analytiikan kaupallistamiseen sekä palvelun tuotteistamiseen. Tarpeiden ja haasteiden johdosta tutkimuksessa kuvattiin kaksi erilaista tapausta, joka antaa viitekehyksen palvelun tuotteistamisesta ennakoivan analytiikan yritykselle
Tutkimuksen teoriaosuus koostui palvelun kehittämisestä sekä asiakkaan ymmärtämisestä. Teoriaosuus painottui palvelun kehittämisessä vahvasti asiakkaan sekä yrityksen väliseen yhteiskehittämiseen. Teoriaosuudessa avattiin myös data-analytiikkaa sekä ennakoivaa analytiikkaa. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin valittiin viisi suomalaista pientä- ja keskisuurta laite- ja komponenttitoimialan yritystä. Haastatteluiden avulla kartoitettiin yritysten nykyistä ymmärrystä analytiikasta sekä analytiikan tarpeista.
Tutkimukseen osallistuneiden yritysten havaittiin arvostavan laatua, nopeutta sekä toiminnan helppokäyttöisyyttä. Havaittiin, että yritysten haasteet liittyvät etenkin laitevalmistajien toiminnassa ennakoivan analytiikan kaupallistamiseen sekä palvelun tuotteistamiseen. Tarpeiden ja haasteiden johdosta tutkimuksessa kuvattiin kaksi erilaista tapausta, joka antaa viitekehyksen palvelun tuotteistamisesta ennakoivan analytiikan yritykselle