Yrityksen innovointikyvyn kehittäminen strategialähtöisellä tavalla. Strategialähtöisen innovointikyvyn menetelmä ja malli teknologiateollisuuden pk-yrityksissä.
Poikkimäki, Jyrki Olavi (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Globalisoituvassa maailmassa kaupankäynti vapautuu entisestään, asiakasvaatimukset sirpaloituvat ja nopea teknologian kehitys sekä lyhenevät tuotteiden elinkaaret ovat muuttamassa yritysten kilpailuasetelmia. Menestyminen kansainvälisillä markkinoilla edellyttää myös pk-yrityksiltä entistä nopeampaa reagointikykyä liiketoimintaympäristön muutoksiin ja uusin kilpailuasetelmiin.
Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on uudentyyppinen yritysten strategiatyökalu, jonka avulla yritys voi määritellä oman liiketoimintaympäristön sekä suhteensa siihen. Menetelmä ja malli antavat yritykselle dynaamisen näkemyksen keskipitkän aikavälin strategiseen suunnitteluun. Malli ottaa kantaa yrityksen lisäarvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehittämiseen, investointipolitiikkaan sekä suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen.
Strategisen innovoinnin menetelmää ja mallia on kehitetty VTT Tuotteet ja tuotannon InnoPro-tutkimushankkeessa, joka on osa Tekesin ja Kauppa- ja teollisuusministeriön yhteistä Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin proto-versio, jota testattiin kymmenessä suomalaisessa pk-yrityksessä. Tähän tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisestä testiryhmästä. Tutkimuksessa on kuvattu menetelmän ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelmän mallin testaukset kohdeyrityksissä sekä arvioitu kriittisesti menetelmän ja mallin toimivuutta lähinnä pk-yritysten strategiatyökaluna.
Tutkimus ositti, että strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin avulla yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaympäristönsä sekä oman suhteensa siihen. Menetelmä ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.
Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on uudentyyppinen yritysten strategiatyökalu, jonka avulla yritys voi määritellä oman liiketoimintaympäristön sekä suhteensa siihen. Menetelmä ja malli antavat yritykselle dynaamisen näkemyksen keskipitkän aikavälin strategiseen suunnitteluun. Malli ottaa kantaa yrityksen lisäarvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehittämiseen, investointipolitiikkaan sekä suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen.
Strategisen innovoinnin menetelmää ja mallia on kehitetty VTT Tuotteet ja tuotannon InnoPro-tutkimushankkeessa, joka on osa Tekesin ja Kauppa- ja teollisuusministeriön yhteistä Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin proto-versio, jota testattiin kymmenessä suomalaisessa pk-yrityksessä. Tähän tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisestä testiryhmästä. Tutkimuksessa on kuvattu menetelmän ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelmän mallin testaukset kohdeyrityksissä sekä arvioitu kriittisesti menetelmän ja mallin toimivuutta lähinnä pk-yritysten strategiatyökaluna.
Tutkimus ositti, että strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin avulla yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaympäristönsä sekä oman suhteensa siihen. Menetelmä ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.