Suomalaisten yritysten yritysostokäyttäytyminen ja menestys kansainvälisissä yritysostoissa
Pitkänen, Ville-Matti (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman päätavoitteena oli selvittää, kuinka kansainvälisen yritysoston suunnittelu- ja integrointivaiheen vaihtoehtoiset strategiat vaikuttavat yritysoston menestykseen. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla ensin ostajayrityksen ominais-piirteiden vaikutusta sen yritysostokäyttäytymiseen yritysoston suunnittelu- ja integrointivaiheessa, jonka jälkeen analysoitiin ko. vaiheisiin liittyvien tekijöiden yhteyttä yritysoston menestykseen.
Tutkielman teoriaosa perustui aikaisempiin tutkimuksiin yritysostokäyttäytymisestä ja yritysoston menestyksestä. Olemassa olevien tutkimustulosten pohjalta muodostettiin tutkielman empiirisessä osassa testattavat hypoteesit yrityksen ominaispiirteiden ja yritysostokäyttäytymisen välisestä suhteesta, sekä eri strategiavaihtoehtojen ja yritysoston menestyksen välisestä suhteesta.
Tutkielman empiirisessä osassa tutkittiin suomalaisten yritysten suorittamia tuotannollisia yritysostoja OECD-maihin vuosina 1978–1998. Empiirinen osa oli tutkimusotteeltaan kvantitatiivinen, ja tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin posti-kyselynä touko–syyskuussa 2003. Tutkimustulosten mukaan yritysoston suunnitteluvaiheessa yrityksen ominaispiirteistä yritysostokäyttäytymiseen vaikuttivat vahvimmin kansainvälinen ja kohdemaakohtainen kokemus. Integrointivaiheessa ominaispiirteitä nousi esille yrityksen diversifiointiaste sekä yritysostotyyppi.
Tulokset vahvistivat käsityksen kansainvälisten yritysostojen heikosta yleisestä onnistumisasteesta, sillä valtaosassa tutkituista yritysostoista menestyksen arvioitiin jääneen tavoitteista. Keskimääräistä parempaan menestykseen johtivat hyvä strateginen yhteensopivuus yritysten välillä ja kohdemaan taloudellinen tilanne sekä kilpailutilanne kohdemaassa. Myös tavoitellun integrointiasteen saavuttaminen johti parempaan lopputulokseen.
Tutkielman teoriaosa perustui aikaisempiin tutkimuksiin yritysostokäyttäytymisestä ja yritysoston menestyksestä. Olemassa olevien tutkimustulosten pohjalta muodostettiin tutkielman empiirisessä osassa testattavat hypoteesit yrityksen ominaispiirteiden ja yritysostokäyttäytymisen välisestä suhteesta, sekä eri strategiavaihtoehtojen ja yritysoston menestyksen välisestä suhteesta.
Tutkielman empiirisessä osassa tutkittiin suomalaisten yritysten suorittamia tuotannollisia yritysostoja OECD-maihin vuosina 1978–1998. Empiirinen osa oli tutkimusotteeltaan kvantitatiivinen, ja tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin posti-kyselynä touko–syyskuussa 2003. Tutkimustulosten mukaan yritysoston suunnitteluvaiheessa yrityksen ominaispiirteistä yritysostokäyttäytymiseen vaikuttivat vahvimmin kansainvälinen ja kohdemaakohtainen kokemus. Integrointivaiheessa ominaispiirteitä nousi esille yrityksen diversifiointiaste sekä yritysostotyyppi.
Tulokset vahvistivat käsityksen kansainvälisten yritysostojen heikosta yleisestä onnistumisasteesta, sillä valtaosassa tutkituista yritysostoista menestyksen arvioitiin jääneen tavoitteista. Keskimääräistä parempaan menestykseen johtivat hyvä strateginen yhteensopivuus yritysten välillä ja kohdemaan taloudellinen tilanne sekä kilpailutilanne kohdemaassa. Myös tavoitellun integrointiasteen saavuttaminen johti parempaan lopputulokseen.