Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomalaisten yritysten yritysostokäyttäytyminen ja menestys kansainvälisissä yritysostoissa

Pitkänen, Ville-Matti (2003)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Pitkänen, Ville-Matti
2003
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman päätavoitteena oli selvittää, kuinka kansainvälisen yritysoston suunnittelu- ja integrointivaiheen vaihtoehtoiset strategiat vaikuttavat yritysoston menestykseen. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla ensin ostajayrityksen ominais-piirteiden vaikutusta sen yritysostokäyttäytymiseen yritysoston suunnittelu- ja integrointivaiheessa, jonka jälkeen analysoitiin ko. vaiheisiin liittyvien tekijöiden yhteyttä yritysoston menestykseen.

Tutkielman teoriaosa perustui aikaisempiin tutkimuksiin yritysostokäyttäytymisestä ja yritysoston menestyksestä. Olemassa olevien tutkimustulosten pohjalta muodostettiin tutkielman empiirisessä osassa testattavat hypoteesit yrityksen ominaispiirteiden ja yritysostokäyttäytymisen välisestä suhteesta, sekä eri strategiavaihtoehtojen ja yritysoston menestyksen välisestä suhteesta.

Tutkielman empiirisessä osassa tutkittiin suomalaisten yritysten suorittamia tuotannollisia yritysostoja OECD-maihin vuosina 1978–1998. Empiirinen osa oli tutkimusotteeltaan kvantitatiivinen, ja tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin posti-kyselynä touko–syyskuussa 2003. Tutkimustulosten mukaan yritysoston suunnitteluvaiheessa yrityksen ominaispiirteistä yritysostokäyttäytymiseen vaikuttivat vahvimmin kansainvälinen ja kohdemaakohtainen kokemus. Integrointivaiheessa ominaispiirteitä nousi esille yrityksen diversifiointiaste sekä yritysostotyyppi.

Tulokset vahvistivat käsityksen kansainvälisten yritysostojen heikosta yleisestä onnistumisasteesta, sillä valtaosassa tutkituista yritysostoista menestyksen arvioitiin jääneen tavoitteista. Keskimääräistä parempaan menestykseen johtivat hyvä strateginen yhteensopivuus yritysten välillä ja kohdemaan taloudellinen tilanne sekä kilpailutilanne kohdemaassa. Myös tavoitellun integrointiasteen saavuttaminen johti parempaan lopputulokseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste