Arvot organisaatiossa ja niiden käyttö johtamisessa. Case Nordea Pankki Suomi Oyj HCC Vaasa
Pitkänen, Mikaela (2007)
Pitkänen, Mikaela
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Muuttuva maailma ja kiristyvä kilpailu markkinoilla vaativat yrityksiltä koko ajan enemmän. Organisaation arvot ja niiden käyttö johtamisessa auttaa valmistumaan ja vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Arvot ohjaavat yritystä oikeaan suuntaan koko organisaation hyväksyessä, sisäistäessä ja sitoutuessa niihin. Arvot pitävät yrityksen koossa, kun ne ovat mukana kaikessa toiminnassa. Johtajilla ja esimiehillä on haaste saada arvot mukaan organisaation toimintaan ja edistää arvojohtamisen toteutumista.
Tutkielmassa selvitetään arvojohtamisen toteutumista Nordea Pankki Suomi Oyj HCC Vaasan –yksikössä tutkimalla arvojen näkymistä organisaatiokulttuurissa, yksikön arvoprosessia ja arvojen käyttöä esimiestyössä. Arvoja, organisaatiokulttuuria, arvoprosessia ja arvojohtamista käsitellään ensiksi teoreettisesta näkökulmasta ja tämän jälkeen tutkielman empiirisessä osassa tutkitaan Nordean yksikköä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin viideltä yksikön kuudesta esimiehestä.
Tutkimustulokset osoittavat yksikön esimiesten käyttävän arvoja johtamisen taustalla ja piirteitä arvojohtamisesta on nähtävissä. Yksikön organisaatiokulttuuri tukee hyvin yrityksen arvoja ja tutkimuksen mukaan yksikössä ollaan arvoprosessin työläimmässä vaiheessa. Monia haasteita on vielä edessä, mutta niihin pystytään vastaamaan arvojohtamista tukevalla esimiestyöllä. Arvojohtaminen on moninainen ja melko vähän tutkittu aihe, mikä tekee siitä erityisen mielenkiintoisen ja haastavan myös jatkotutkimuksia ajatellen.
Tutkielmassa selvitetään arvojohtamisen toteutumista Nordea Pankki Suomi Oyj HCC Vaasan –yksikössä tutkimalla arvojen näkymistä organisaatiokulttuurissa, yksikön arvoprosessia ja arvojen käyttöä esimiestyössä. Arvoja, organisaatiokulttuuria, arvoprosessia ja arvojohtamista käsitellään ensiksi teoreettisesta näkökulmasta ja tämän jälkeen tutkielman empiirisessä osassa tutkitaan Nordean yksikköä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin viideltä yksikön kuudesta esimiehestä.
Tutkimustulokset osoittavat yksikön esimiesten käyttävän arvoja johtamisen taustalla ja piirteitä arvojohtamisesta on nähtävissä. Yksikön organisaatiokulttuuri tukee hyvin yrityksen arvoja ja tutkimuksen mukaan yksikössä ollaan arvoprosessin työläimmässä vaiheessa. Monia haasteita on vielä edessä, mutta niihin pystytään vastaamaan arvojohtamista tukevalla esimiestyöllä. Arvojohtaminen on moninainen ja melko vähän tutkittu aihe, mikä tekee siitä erityisen mielenkiintoisen ja haastavan myös jatkotutkimuksia ajatellen.