Esimiesten kokemuksia konfliktien johtamisesta: Case Turun Osuuskauppa
Pitkäjärvi, Pauliina (2008)
Pitkäjärvi, Pauliina
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla market-toimialalla työskentelevien esimiehien kokemuksia konfliktien johtamisesta. Esiin nousee teemoja niin ristiriitojen ilmenemisestä kuin niiden seurauksistakin työyhteisön sisällä. Tutkimusongelmana onkin selvittää millaisia ovat tyypilliset konfliktitilanteet keskisuuressa päivittäistavarakaupan yksikössä ja miten ristiriidat tulevat esimiesten tietoon. Tämän jälkeen perehdytään päälliköiden käyttämiin ratkaisumenetelmiin ja niiden toimivuuteen. Tutkimuksen tausta kumpusi siitä, ettei Turun Osuuskaupassa oltu ennen tutkittu konflikteja nimenomaan esimiesten näkökulmasta. Lisäksi henkilöstö on palvelualan suurimpia voimavaroja ja kilpailutekijöitä, joten on aiheellista paneutua konfliktien syihin ja seurauksiin työyhteisössä. Näin voidaan jatkossa parantaa niiden ratkaisemista ja siten myös kehittää henkilöstön viihtyvyyttä ja työhyvinvointia.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jonka aineisto on kerätty esimiehille toteutettujen teemahaastattelujen avulla. Aihetta lähestytään nimenomaan esimiesten näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään poimimaan esiin ristiriitojen syitä ja seurauksia sekä löytämään niitä yhdistäviä nimittäjiä. Teoriaosuudessa käsitellään niin työyhteisön sisäisten konfliktien tyyppejä, niiden syitä kuin ratkaisu- ja käsittelymallejakin. Toistuvana käsitteenä on konflikti, joka tutkimuksessa mielletään kahden tai useamman osapuolen väliseksi ristiriidaksi. Konflikti voi myös vaikuttaa koko työyhteisön käyttäytymiseen ja ilmapiiriin.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että konfliktit aiheuttavat työyhteisössä stressiä. Ne myös jossakin määrin pelottavat ja arveluttavat esimiehiä. Toisaalta konfliktit taas koettiin osaksi päivittäistä työtä ja esimiehen toimenkuvaa. Useimmiten konfliktit esiintyivät ilmeinä ja eleinä sekä suullisena kommentointina. Yleensä esimiehet ratkoivat tulehtuneita tilanteita keskustelujen avulla.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jonka aineisto on kerätty esimiehille toteutettujen teemahaastattelujen avulla. Aihetta lähestytään nimenomaan esimiesten näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään poimimaan esiin ristiriitojen syitä ja seurauksia sekä löytämään niitä yhdistäviä nimittäjiä. Teoriaosuudessa käsitellään niin työyhteisön sisäisten konfliktien tyyppejä, niiden syitä kuin ratkaisu- ja käsittelymallejakin. Toistuvana käsitteenä on konflikti, joka tutkimuksessa mielletään kahden tai useamman osapuolen väliseksi ristiriidaksi. Konflikti voi myös vaikuttaa koko työyhteisön käyttäytymiseen ja ilmapiiriin.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että konfliktit aiheuttavat työyhteisössä stressiä. Ne myös jossakin määrin pelottavat ja arveluttavat esimiehiä. Toisaalta konfliktit taas koettiin osaksi päivittäistä työtä ja esimiehen toimenkuvaa. Useimmiten konfliktit esiintyivät ilmeinä ja eleinä sekä suullisena kommentointina. Yleensä esimiehet ratkoivat tulehtuneita tilanteita keskustelujen avulla.