Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uudet arvonluonnin konseptit aurinkosähkön tuottaja-kuluttajamarkkinakentässä

Pirttilä, Veli-Jaakko (2017)

 
Katso/Avaa
osuva_7395.pdf (1.203Mb)
Lataukset: 


Pirttilä, Veli-Jaakko
2017
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan sähköyhtiön mahdollisuuksia kehittää toimin-taansa asiakaslähtöisesti aurinkosähkön tuottaja-kuluttajien osalta. Aurinkoenergian käyttö on lisääntynyt viime aikoina voimakkaasti ja kasvu jatkuu edelleen, joten sähkö-yhtiöiden tarve kiinnittää huomioita aurinkosähköä tuottavaan ja sitä hyödyntävään asiakaskuntaan kasvaa. Tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa ja analysoida Vaasan Sähkön tarpeisiin uusia asiakasarvon luomisen malleja, joilla reagoida markkinoiden mur-roksen tuomiin paineisiin.
Tutkimuksessa teoria pohjautuu pitkälle tieteelliseen kirjallisuuteen arvonluonnista ja segmentoinnista sekä jo olemassa oleviin tutkimuksiin sähkömarkkinoiden dynamiikasta, tuottaja-kuluttajista ja älyverkoista. Näiden pohjalta muodostettiin tutkimuksen teoreet-tinen viitekehys. Viitekehys rakentuu sähkö- ja siirtoyhtiöiden tuottaja-kuluttaja-asiakkailleen luoman arvon ympärille. Älyverkot toimivat tässä arvonluontia täydentävä-nä ja tuottaja-kuluttajat ja sähkö-/siirtoyhtiöt toisiinsa yhdistävänä teknisenä alustana.
Keskeisimpinä tuloksina esiin nousivat tuottaja-kuluttajien motiivit tuottaa sähkönsä itse. Näistä motiiveista voimakkaimmat olivat tekniikasta kiinnostuneisuus, taloudellinen in-vestointi sekä vihreät arvot. Aurinkosähkön pientuottaminen voidaan kokea lisäksi puh-taasti harrastuksena. Kuluttajat hakevat tuotantonsa aloittamiselta vaivattomuutta ja sähköyhtiöiltään elämäntyylinsä tukemista. Löydettyjä tuottaja-kuluttajien motiiveja ja toiveita voidaan käyttää apuna arvonluontia suunniteltaessa ja viestintää kehitettäessä. Näihin tuottaja-kuluttajien toiveisiin reagoimalla kykenee Vaasan Sähkö muokkaamaan liiketoimintaansa ja vastaamaan markkinoiden muutokseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7617]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste