Uudet arvonluonnin konseptit aurinkosähkön tuottaja-kuluttajamarkkinakentässä
Pirttilä, Veli-Jaakko (2017)
Pirttilä, Veli-Jaakko
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan sähköyhtiön mahdollisuuksia kehittää toimin-taansa asiakaslähtöisesti aurinkosähkön tuottaja-kuluttajien osalta. Aurinkoenergian käyttö on lisääntynyt viime aikoina voimakkaasti ja kasvu jatkuu edelleen, joten sähkö-yhtiöiden tarve kiinnittää huomioita aurinkosähköä tuottavaan ja sitä hyödyntävään asiakaskuntaan kasvaa. Tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa ja analysoida Vaasan Sähkön tarpeisiin uusia asiakasarvon luomisen malleja, joilla reagoida markkinoiden mur-roksen tuomiin paineisiin.
Tutkimuksessa teoria pohjautuu pitkälle tieteelliseen kirjallisuuteen arvonluonnista ja segmentoinnista sekä jo olemassa oleviin tutkimuksiin sähkömarkkinoiden dynamiikasta, tuottaja-kuluttajista ja älyverkoista. Näiden pohjalta muodostettiin tutkimuksen teoreet-tinen viitekehys. Viitekehys rakentuu sähkö- ja siirtoyhtiöiden tuottaja-kuluttaja-asiakkailleen luoman arvon ympärille. Älyverkot toimivat tässä arvonluontia täydentävä-nä ja tuottaja-kuluttajat ja sähkö-/siirtoyhtiöt toisiinsa yhdistävänä teknisenä alustana.
Keskeisimpinä tuloksina esiin nousivat tuottaja-kuluttajien motiivit tuottaa sähkönsä itse. Näistä motiiveista voimakkaimmat olivat tekniikasta kiinnostuneisuus, taloudellinen in-vestointi sekä vihreät arvot. Aurinkosähkön pientuottaminen voidaan kokea lisäksi puh-taasti harrastuksena. Kuluttajat hakevat tuotantonsa aloittamiselta vaivattomuutta ja sähköyhtiöiltään elämäntyylinsä tukemista. Löydettyjä tuottaja-kuluttajien motiiveja ja toiveita voidaan käyttää apuna arvonluontia suunniteltaessa ja viestintää kehitettäessä. Näihin tuottaja-kuluttajien toiveisiin reagoimalla kykenee Vaasan Sähkö muokkaamaan liiketoimintaansa ja vastaamaan markkinoiden muutokseen.
Tutkimuksessa teoria pohjautuu pitkälle tieteelliseen kirjallisuuteen arvonluonnista ja segmentoinnista sekä jo olemassa oleviin tutkimuksiin sähkömarkkinoiden dynamiikasta, tuottaja-kuluttajista ja älyverkoista. Näiden pohjalta muodostettiin tutkimuksen teoreet-tinen viitekehys. Viitekehys rakentuu sähkö- ja siirtoyhtiöiden tuottaja-kuluttaja-asiakkailleen luoman arvon ympärille. Älyverkot toimivat tässä arvonluontia täydentävä-nä ja tuottaja-kuluttajat ja sähkö-/siirtoyhtiöt toisiinsa yhdistävänä teknisenä alustana.
Keskeisimpinä tuloksina esiin nousivat tuottaja-kuluttajien motiivit tuottaa sähkönsä itse. Näistä motiiveista voimakkaimmat olivat tekniikasta kiinnostuneisuus, taloudellinen in-vestointi sekä vihreät arvot. Aurinkosähkön pientuottaminen voidaan kokea lisäksi puh-taasti harrastuksena. Kuluttajat hakevat tuotantonsa aloittamiselta vaivattomuutta ja sähköyhtiöiltään elämäntyylinsä tukemista. Löydettyjä tuottaja-kuluttajien motiiveja ja toiveita voidaan käyttää apuna arvonluontia suunniteltaessa ja viestintää kehitettäessä. Näihin tuottaja-kuluttajien toiveisiin reagoimalla kykenee Vaasan Sähkö muokkaamaan liiketoimintaansa ja vastaamaan markkinoiden muutokseen.