Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

But the Cheap Stuff Never Made Me Feel like a Rock Star the Way Le Soin Noir Did. Tutkimus selektiivisen kosmetiikan statushakuisesta kuluttamisesta.

Pirttikoski, Merja (2014)

 
Katso/Avaa
osuva_5842.pdf (2.313Mb)
Lataukset: 


Pirttikoski, Merja
2014
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Statuskuluttaminen on perinteisten kuluttajateorioiden perusteella irrationaalista toimintaa, koska se on ilmaisultaan ja vaikuttimiltaan psyko-sosiaalista sen sijaan, että siinä korostuisi harkinta ja kuluttajavalintojen taloudellisuus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin selektiivisen kosmetiikan kuluttaminen voi olla statushakuista. Tutkimuksen tavoitteena on luoda teoreettinen luokittelu kuluttajista statushakuisuuden ulottuvuuksien perusteella ja selvittää, kuinka nämä ulottuvuudet ryhmittyvät suomalaisten kosmetiikan kuluttajien mielissä sekä lopuksi empiirisesti koetella tätä luokittelua.

Tutkimuksen teoriaosassa rakennetaan statuskuluttamisen viitekehysmalli, jossa korostuu luksuksen merkitys statuksen viestijänä. Lisäksi tarkastellaan ilmiön keskeisiä sosiaalisia ja yksilöllisiä ulottuvuuksia. Teorian pohjalta laadittiin Internet-kysely, jonka vastaajat valikoituivat sattumanvaraisella otannalla. Kyselyn aineisto koostui yhteensä 106 selektiivisen kosmetiikan kuluttajasta. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla tilastotieteellisiä menetelmiä, kuten faktori- ja klusterianalyysejä apuna käyttäen. Tuloksissa kuvataan vastaajien kosmetiikan kulutustottumuksia ja heidän suhtautumistaan statuskuluttamista mittaaviin asenneväittämiin.

Klusterianalyysissä aineisto jaettiin neljään eri kuluttajatyyppiin, jotka poikkesivat toisistaan suhtautumisessaan statuskuluttamisen ulottuvuuksiin. Tutkimus paljasti, että näissä ryhmissä on selkeästi havaittavissa yhteneväisyyksiä teoriassa tunnistettujen luksuskuluttajatyyppien kanssa. Vastaajia luokittelivat vahvimmin erottautumisen ja liittymisen tarpeet sekä asenteet materialismia ja huomiohakuisuutta kohtaan. Selektiivisen kosmetiikan kuluttajien statushakuisuus ilmeni toisaalta ainutlaatuisuuden ja yksilöllisyyden korostamisena ja toisaalta kuluttamisen kautta saavutettavan huomion ja hyväksynnän tavoittelemisena.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste