Autoverotus: Käytettyinä verotettavat henkilöautot
Pienimäki, Tapio (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Suomen autoverolainsäädännön ja yhteisölainsäädännön välisiä ristiriitaisuuksia. Tutkimuksessa keskitytään yhteisöalueelta Suomeen käytettyinä maa-hantuotaviin henkilöautoihin. Tarkoituksena on tuoda esille tärkeimmät seikat joiden vuoksi autoverolainsäädäntö on osittain yhteisölainsäädännön vastainen. Näiden seik-kojen toteamiseksi perehdytään Suomen autoverolakiin, eräisiin Eurooppaoikeuden asettamiin vaatimuksiin ja Euroopan Yhteisön tuomioistuimen oikeuskäytäntöön. Auto-verolaki (1482/1994) sisälsi lainkohtia joiden vuoksi käytettyinä maahantuotavia hen-kilöautojen verotus johti yhteisölainsäädännössä kiellettyyn syrjintään. Tämä johtui eri-tyisesti siitä, että käytettyinä maahantuotaville autoille määrättiin vero uuden vastaavan auton hinnan perusteella, josta voitiin tehdä autoverolain mukaiset ikävähennykset. Yh-teisölainsäädännön kannalta oleellista on, ettei Suomeen tuotavasta käytetystä autosta kanneta missään tapauksessa veroa enempää kuin vastaavassa Suomessa jo rekiste-röidyssä autossa on veroa jäljellä. Euroopan yhteisön tuomioistuin antoi ennakkoratkai-sunsa asiasta C-101/00, joka koski käytettynä maahan tuodun henkilöauton verotusta. Ennakkoratkaisun mukaan Suomen autoverolainsäädäntö oli osittain yhteisölainsäädän-nön vastainen. Ennakkoratkaisun jälkeen otettiin käyttöön uudet laskentamenetelmät, joiden tarkoituksena oli saattaa verotus sellaiseksi, että se ei olisi yhteisölainsäädännön kannalta syrjivää. Autoverolakia muutettiin vielä perusteellisemmin helmikuussa 2002. Muutokset koskivat sekä käytettyinä, että uusina maahantuotavia autoja. Muutos oli merkittävä suomalaisten autoilijoiden ja autokauppiaiden kannalta. Se johti käytettyinä maahantuotavien henkilöautojen verotuksen keventymiseen, ja yleisesti katsottiin, että Suomen autoverolainsäädäntö oli vihdoin saatettu yhteisölainsäädännön mukaiseen muotoon.