Pankkiryhmäkohtainen kannattavuus
Pesonen, Raimo (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on tarkastella pankkien kannattavuutta selittäviä tekijöitä historia tietoihin pohjautuen. Tutkielmassa pyritään selvittämään pankkiryhmittymien kannattavuuden muutoksen perusteet sekä ulkoisten ja sisäisten kannattavuustekijöiden vaikutuksien pankkiryhmäkohtaiset erot.
Kannattavuutta selittävät muuttujat valitaan ennen vuotta 1990 vallinneen teorian ja kirjallisuus-tutkimuksen avulla. Tutkittavat tekijät on jaoteltu ulkoisiin ja sisäisiin muuttujiin. Muuttujiksi on valittu mahdollisimman hyvin ja yksiselitteisesti ilmiöitä kuvaavat elementit.
Empiirisessä osassa on analysoitu pankkiryhmäkohtaista kannattavuutta. Liikepankkeja ja paikallispankkeja edustavat virallisista tilastoista saatavat vuosittaiset summaluvut vuosilta 1975 - 1990. Tarkasteltujaksoksi on valittu aika ennen rahamarkkinoiden täydellistä vapautumista ja pankkikriisiä. Säästöpankit toimivat itsenäisinä koko tarkastelujakson ajan. Muuttujien kykyä selittää kannattavuutta tutkitaan kuvio tarkastelulla.
Tulosten analysoinnissa voitiin havaita ulkoisissa ja sisäisissä muuttujissa selviä pankkiryhmäkohtaisia eroja, joskaan kaikilla muuttujilla ei näytä olevan tämän tutkimuksen perusteella kannatttavuuskehitystä selittävää vaikutusta. Pankkiryhmäkohtaiset erot johtuvat paitsi asiakaskunnan rakenteen erilaisuudesta, niin myös lainsäädännöllisistä eroavaisuuksista kuten esimerkiksi mahdollisuudesta käyttää keskuspankkirahoitusta.
Tutkimuksessa esille tulleet pankkitoiminnan menestystekijät ovat ajankohtaisia myös tänä päivänä. Menestyminen kilpailussa vaatii kustannustehokasta jakeluverkostoa, joustavaa tietojärjestelmää vastaamaan elektronisen maksuliikepalveluiden kehitystarpeita ja hyvää koulutettua henkilöstöä.
Kannattavuutta selittävät muuttujat valitaan ennen vuotta 1990 vallinneen teorian ja kirjallisuus-tutkimuksen avulla. Tutkittavat tekijät on jaoteltu ulkoisiin ja sisäisiin muuttujiin. Muuttujiksi on valittu mahdollisimman hyvin ja yksiselitteisesti ilmiöitä kuvaavat elementit.
Empiirisessä osassa on analysoitu pankkiryhmäkohtaista kannattavuutta. Liikepankkeja ja paikallispankkeja edustavat virallisista tilastoista saatavat vuosittaiset summaluvut vuosilta 1975 - 1990. Tarkasteltujaksoksi on valittu aika ennen rahamarkkinoiden täydellistä vapautumista ja pankkikriisiä. Säästöpankit toimivat itsenäisinä koko tarkastelujakson ajan. Muuttujien kykyä selittää kannattavuutta tutkitaan kuvio tarkastelulla.
Tulosten analysoinnissa voitiin havaita ulkoisissa ja sisäisissä muuttujissa selviä pankkiryhmäkohtaisia eroja, joskaan kaikilla muuttujilla ei näytä olevan tämän tutkimuksen perusteella kannatttavuuskehitystä selittävää vaikutusta. Pankkiryhmäkohtaiset erot johtuvat paitsi asiakaskunnan rakenteen erilaisuudesta, niin myös lainsäädännöllisistä eroavaisuuksista kuten esimerkiksi mahdollisuudesta käyttää keskuspankkirahoitusta.
Tutkimuksessa esille tulleet pankkitoiminnan menestystekijät ovat ajankohtaisia myös tänä päivänä. Menestyminen kilpailussa vaatii kustannustehokasta jakeluverkostoa, joustavaa tietojärjestelmää vastaamaan elektronisen maksuliikepalveluiden kehitystarpeita ja hyvää koulutettua henkilöstöä.