Haasteena brändin rakentaminen venealalle, case XO Boats Oy
Pesola, Tiina (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykypäivänä brändi mielletään usein jopa yrityksen tärkeimmäksi voimavaraksi ja arvokkaimmaksi omaisuudeksi. Nopeatempoisella venealalla tuotannolliset aspektit ovat kuitenkin usein etusijalla, ja brändin päämäärätietoinen rakentaminen ja brändistrategian suunnittelu jäävät usein taka-alalle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida brändin rakentamista venealan kontekstissa ja pyrkiä parantamaan venevalmistajien kilpailukykyä brändin rakentamisen kautta. Perinteisen brändin rakentamisprosessin viitekehyksen sijaan tutkimuksen keskiössä on tunnistaa brändin rakentamisen peruspilarit, ne tekijät, jotka luovat pohjan menestysbrändin rakentamiselle.
Menestyvän brändin rakentaminen uudelle tuotteelle venealalla voidaan kokea erityisen haasteelliseksi. Veneala poikkeaa monista muista aloista esimerkiksi toimintatapojen sekä asiakaskunnan heterogeenisyyden perusteella. Lisäksi venemarkkinat ovat hyvin saturoituneet ja sekä kansainvälisiä että lokaaleja kilpailijoita on paljon. Tässä tutkimuksessa brändin rakentamisen avaintekijöihin on perehdytty case yritys XO Boats Oy:n kautta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus ja teorian sekä empirian vuoropuhelun myötä tutkimuksen tuloksena esitetään yhteenveto niistä tekijöistä, jotka brändin rakentamisessa venealalla tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon.
Markkinoinnin kirjallisuudessa brändistrategian kulmakiviksi on tunnistettu vahva brändi-identiteetti sekä onnistunut positiointi. Tutkimuksen myötä korostui myös muotoilun, imagon ja jälleenmyyjäyhteistyön merkitys menestyksekkään brändin rakentamisessa venealalle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida brändin rakentamista venealan kontekstissa ja pyrkiä parantamaan venevalmistajien kilpailukykyä brändin rakentamisen kautta. Perinteisen brändin rakentamisprosessin viitekehyksen sijaan tutkimuksen keskiössä on tunnistaa brändin rakentamisen peruspilarit, ne tekijät, jotka luovat pohjan menestysbrändin rakentamiselle.
Menestyvän brändin rakentaminen uudelle tuotteelle venealalla voidaan kokea erityisen haasteelliseksi. Veneala poikkeaa monista muista aloista esimerkiksi toimintatapojen sekä asiakaskunnan heterogeenisyyden perusteella. Lisäksi venemarkkinat ovat hyvin saturoituneet ja sekä kansainvälisiä että lokaaleja kilpailijoita on paljon. Tässä tutkimuksessa brändin rakentamisen avaintekijöihin on perehdytty case yritys XO Boats Oy:n kautta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus ja teorian sekä empirian vuoropuhelun myötä tutkimuksen tuloksena esitetään yhteenveto niistä tekijöistä, jotka brändin rakentamisessa venealalla tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon.
Markkinoinnin kirjallisuudessa brändistrategian kulmakiviksi on tunnistettu vahva brändi-identiteetti sekä onnistunut positiointi. Tutkimuksen myötä korostui myös muotoilun, imagon ja jälleenmyyjäyhteistyön merkitys menestyksekkään brändin rakentamisessa venealalle.