Ordklasser i språkbadselevers tal
Perälä Nyman, Nina (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Syftet med undersökningen är att ta reda på om och hur språkbadselevernas och kontrollgruppens språkfärdigheter i talproduktion vad gäller substantiv, pronomen, prepositioner, adjektiv och verb skiljer sig från varandra. Materialet består av talproduktion hos språkbadselever med finska som modersmål som går i svenskspråkig skola. Eleverna har fritt berättat utgående från en bildserie.
Jag har räknat antalet löpord och excerperat substantiv, pronomen, prepositioner, adjektiv och verb som jag har jämfört med varandra inom resprktive ordklass. Resultaten har jag jämfört mellan språkbadseleverna och kontrollgruppen. Jag har sett på olika fel som förekommer samt utelämnade ord och också jämfört flickor och pojkar sinsemellan.
Resultaten visar att skillnaden mellan språkbadselever och kontrollgruppen, vad beträffar språkfärdigheten i talproduktion, inte är så stor när man berättat fritt utgående från en bildserie. Språkbadseleverna använder också mycket sällan sitt modersmål finska.
Jag har räknat antalet löpord och excerperat substantiv, pronomen, prepositioner, adjektiv och verb som jag har jämfört med varandra inom resprktive ordklass. Resultaten har jag jämfört mellan språkbadseleverna och kontrollgruppen. Jag har sett på olika fel som förekommer samt utelämnade ord och också jämfört flickor och pojkar sinsemellan.
Resultaten visar att skillnaden mellan språkbadselever och kontrollgruppen, vad beträffar språkfärdigheten i talproduktion, inte är så stor när man berättat fritt utgående från en bildserie. Språkbadseleverna använder också mycket sällan sitt modersmål finska.