Opetuspelien käytettävyystestaus lasten kanssa
Perttula, Satu (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkastellaan lapsille suunnattuja opetuspelejä sekä niiden soveltuvuutta kohderyhmälle. Tutkimusmenetelmänä on käytetty käytettävyystestausta lasten kanssa. Testitilanteissa on kerätty tietoa lasten mielipiteistä eri tavoin. Työ koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä tutkimuksesta, jossa on testattu kahta erityyppistä matematiikkapeliä Matikkarallia sekä Ekapeli-Matikkaa. Testaukseen on osallistunut kuusi ekaluokkalaista lasta, kolme poikaa ja kolme tyttöä. Käytettävyystes-taus on toteutettu lapsille mahdollisimman luonnollisessa ympäristössä. Testitila järjestettiin kotiympäristöön yhteen huoneeseen. Lapset, jotka osallistuivat testiin, olivat kaikki pihapiiristä. Käytettyjä havainnointimenetelmiä ovat olleet käyttäjän havainnointi, yhdessä keksiminen sekä vertaisopetus.
Pelien testaus lasten kanssa poikkeaa paljon aikuisten kanssa järjestetyistä testeistä. Esimerkiksi lasten kehitysvaiheet sekä luonne ja temperamentti on otettava huomioon testiä valmisteltaessa kuten myös testin aikana. Myös tiedonkeruu- sekä arviointimenetelmät ovat erilaisia. Työhön on kerätty ohjeita, kuinka toimia lasten kanssa ennen testiä, testin aikana sekä sen jälkeen.
Ensimmäisessä testissä, joka oli paritesti, Matikkarallissa tuli esiin niin paljon ongelmia, ettei peliä kannattanut testata enää toisilla käyttäjillä. Uusilla käyttäjillä samat ongelmat toistuisivat todennäköisesti uudelleen. Pelin vaikeusasteena testissä oli vaikeusaste yksi, joka on helpoin taso. Testin perusteella näyttäisi siltä, että ekaluokkalainen voisi ainoastaan pidemmän aikaa pelattuaan, vanhemman avustuksella, oppia pelaamaan tätä peliä. Ekapeli-Matikkaa on testattu kaikissa testeissä. Vakavia virheitä ei pelistä löytynyt.
Pelien testaus lasten kanssa poikkeaa paljon aikuisten kanssa järjestetyistä testeistä. Esimerkiksi lasten kehitysvaiheet sekä luonne ja temperamentti on otettava huomioon testiä valmisteltaessa kuten myös testin aikana. Myös tiedonkeruu- sekä arviointimenetelmät ovat erilaisia. Työhön on kerätty ohjeita, kuinka toimia lasten kanssa ennen testiä, testin aikana sekä sen jälkeen.
Ensimmäisessä testissä, joka oli paritesti, Matikkarallissa tuli esiin niin paljon ongelmia, ettei peliä kannattanut testata enää toisilla käyttäjillä. Uusilla käyttäjillä samat ongelmat toistuisivat todennäköisesti uudelleen. Pelin vaikeusasteena testissä oli vaikeusaste yksi, joka on helpoin taso. Testin perusteella näyttäisi siltä, että ekaluokkalainen voisi ainoastaan pidemmän aikaa pelattuaan, vanhemman avustuksella, oppia pelaamaan tätä peliä. Ekapeli-Matikkaa on testattu kaikissa testeissä. Vakavia virheitä ei pelistä löytynyt.