Käytettyjen ajoneuvojen verokohtelu maahantuonnin yhteydessä
Perttu, Ilkka (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ulkomailta käytettynä hankittavan ajoneuvon Suomeen tuonnista aiheutuvia veroseuraamuksia. Näitä veroseuraamuksia tarkastellaan pääsääntöisesti henkilöautojen näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa on keskitytty ennen vuotta 2003 valmistettujen ajoneuvojen verotukseen, koska näiden ajoneuvojen verotusmenettelyssä käytettävän veroprosentin selvittäminen on selkeästi monimutkaisempaa kuin tätä nuoremmilla ajoneuvoilla. Myös käytettynä Suomeen tuotavien ajoneuvojen tämänhetkinen ikäjakauma tukee valittua painopistettä.
Tutkimuksessa esitellään lyhyesti taustaa nykyisen autoverolainsäädännön olemassaololle sekä autoihin ja niiden verotukseen liittyviä peruskäsitteitä. Tämän jälkeen käsitellään autoverotuksen kannalta keskeiset asiat, eli veroprosenttien ja verotusarvon määräytymisperusteet. Keskeinen osa tutkimuksen sisältöä on sekä suomalaisen autoverolainsäädännön että käytännön verotusmenettelyn tarkastelu eurooppaoikeudellisesta näkökulmasta. Tarkastelussa on tuotu esille sekä oikeustieteellisten että taloustieteellisten näkökohtien ja käytännön esimerkkien avulla niitä ongelmia, joita autoverotuksessa ilmenee erityisesti verotuksen syrjintäkieltoartiklan näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään lyhyesti autoverosta maksettava arvonlisävero sekä hahmotellaan hieman autoverotuksen tulevaisuudennäkymiä, joihin todennäköisesti kuuluu siirtyminen hankintapainotteisesta verotuksesta käyttöpainotteiseen verotukseen.
Tutkimuksesta käy ilmi, että nykyinen autoverolainsäädäntö sisältää monia ongelmakohtia erityisesti vapaan kilpailun näkökulmasta katsottuna käytettynä maahantuotavien ajoneuvojen osalta. Autoverotuksen perusteellinen uudistaminen mahdollisimman pian olisikin tarpeen monesta syystä.
Tutkimuksessa esitellään lyhyesti taustaa nykyisen autoverolainsäädännön olemassaololle sekä autoihin ja niiden verotukseen liittyviä peruskäsitteitä. Tämän jälkeen käsitellään autoverotuksen kannalta keskeiset asiat, eli veroprosenttien ja verotusarvon määräytymisperusteet. Keskeinen osa tutkimuksen sisältöä on sekä suomalaisen autoverolainsäädännön että käytännön verotusmenettelyn tarkastelu eurooppaoikeudellisesta näkökulmasta. Tarkastelussa on tuotu esille sekä oikeustieteellisten että taloustieteellisten näkökohtien ja käytännön esimerkkien avulla niitä ongelmia, joita autoverotuksessa ilmenee erityisesti verotuksen syrjintäkieltoartiklan näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään lyhyesti autoverosta maksettava arvonlisävero sekä hahmotellaan hieman autoverotuksen tulevaisuudennäkymiä, joihin todennäköisesti kuuluu siirtyminen hankintapainotteisesta verotuksesta käyttöpainotteiseen verotukseen.
Tutkimuksesta käy ilmi, että nykyinen autoverolainsäädäntö sisältää monia ongelmakohtia erityisesti vapaan kilpailun näkökulmasta katsottuna käytettynä maahantuotavien ajoneuvojen osalta. Autoverotuksen perusteellinen uudistaminen mahdollisimman pian olisikin tarpeen monesta syystä.