Veronkorotus tuloverotuksessa
Perander, Kati (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on veronkorotus tuloverotuk-sen kannalta. Veronkorotus on veroviranomaisen määräämä seuraamus veron lisäksi, joka voi tulla kyseeseen, kun verovelvollinen on antanut vir-heellistä tietoa veroviranomaisille tai laimin-lyönyt ilmoittamisvelvollisuutensa. Veronkorotus on katsottu olevan sekä vero- että rikosoikeudes-sa rangaistuksen luonteinen maksuseuraamus. Ylei-sellä tasolla voidaan sanoa, että tuomitut sakko-rangaistukset ovat verorikoksiin ja muihin ta-lousrikoksiin verrattuna usein lievempiä kuin veronkorotusseuraamukset.
Tutkielmassa selvitetään ne olennaisimmat asiat, jotka vaikuttavat veronkorotuksen määräämiseen. Veronkorotusta tarkastellaan verovelvollisen ja veroviranomaisen näkökulmasta. Verovelvollisen näkökulmasta selvitetään veronkorotuksen yhdenmu-kaisuutta. Veroviranomaisen näkökulmasta tutki-taan veronkorotuksen määräämisen vaikeutta. Ve-ronkorotuksen yhdenmukaisuutta tarkastellaan muun muassa henkilöverotuksen yhdenmukaisuustut-kimus 2000 ja yritysverotuksen yhdenmukaisuustut-kimus 2002 avulla. Tutkielmassa huomioidaan myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen vaikutus veron-korotukseen sekä veronkorotuksen määräämiseen kiinteästi liittyvien oikeusperiaatteiden kuten yhdenvertaisuusperiaatteen, suhteellisuusperiaat-teen ja ennustettavuuden merkitys. Veronkorotuk-sen edellytyksiä selvitetään verotusmenettely-lain 32 §:n ja korkeimman hallinto-oikeuden rat-kaisujen avulla. Lisäksi tutkielmassa käsitel-lään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen antamia ratkaisuja veronkorotustapauksista.
Veronkorotuksella on merkittävä rooli siihen, et-tä verovelvollinen antaa veroilmoitukseensa oi-keat ja riittävät tiedot. Verovelvollisen näkö-kulmasta veronkorotus voi olla hyvin ankara vero-seuraamus. Tutkimustuloksista selviää, ettei ve-ronkorotusta voida pitää yhdenmukaisena. Verovi-ranomaisen tulee aina suhteuttaa veronkorotus ve-rovelvollisen laiminlyönnin tai rikkeen moitit-tavuuteen. Veronkorotussäännös ei täytä yksise-litteisen ja täsmällisen lain vaatimuksia, joten lain soveltaminen yksittäiseen veronkorotusta-paukseen ei ole viranomaisille helppoa. Veron-korotussäännös on yhdenmukaisuuden näkökulmasta vaikea, koska säännös antaa veroviranomaisille laajan harkintavallan veronkorotuksen määrän suhteen.
Tutkielmassa selvitetään ne olennaisimmat asiat, jotka vaikuttavat veronkorotuksen määräämiseen. Veronkorotusta tarkastellaan verovelvollisen ja veroviranomaisen näkökulmasta. Verovelvollisen näkökulmasta selvitetään veronkorotuksen yhdenmu-kaisuutta. Veroviranomaisen näkökulmasta tutki-taan veronkorotuksen määräämisen vaikeutta. Ve-ronkorotuksen yhdenmukaisuutta tarkastellaan muun muassa henkilöverotuksen yhdenmukaisuustut-kimus 2000 ja yritysverotuksen yhdenmukaisuustut-kimus 2002 avulla. Tutkielmassa huomioidaan myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen vaikutus veron-korotukseen sekä veronkorotuksen määräämiseen kiinteästi liittyvien oikeusperiaatteiden kuten yhdenvertaisuusperiaatteen, suhteellisuusperiaat-teen ja ennustettavuuden merkitys. Veronkorotuk-sen edellytyksiä selvitetään verotusmenettely-lain 32 §:n ja korkeimman hallinto-oikeuden rat-kaisujen avulla. Lisäksi tutkielmassa käsitel-lään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen antamia ratkaisuja veronkorotustapauksista.
Veronkorotuksella on merkittävä rooli siihen, et-tä verovelvollinen antaa veroilmoitukseensa oi-keat ja riittävät tiedot. Verovelvollisen näkö-kulmasta veronkorotus voi olla hyvin ankara vero-seuraamus. Tutkimustuloksista selviää, ettei ve-ronkorotusta voida pitää yhdenmukaisena. Verovi-ranomaisen tulee aina suhteuttaa veronkorotus ve-rovelvollisen laiminlyönnin tai rikkeen moitit-tavuuteen. Veronkorotussäännös ei täytä yksise-litteisen ja täsmällisen lain vaatimuksia, joten lain soveltaminen yksittäiseen veronkorotusta-paukseen ei ole viranomaisille helppoa. Veron-korotussäännös on yhdenmukaisuuden näkökulmasta vaikea, koska säännös antaa veroviranomaisille laajan harkintavallan veronkorotuksen määrän suhteen.