Johtajan käytössä olevan informaation dimensioiden vaikutus kannattavuuteen
Pelttari, Taneli (2011)
Pelttari, Taneli
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Informaatio on hyödyllistä päätöksentekotilanteissa ja ne poikkeavat suuresti tapauskohtaisesti. Tiedon hyödyllisyyttä voidaan arvioida kokonaisvaltaisesti informaatiodimensioiden avulla, jolloin keskitytään informaatioon päätöksentekijän kannalta. Piercen ja O’Dean (2003) tutkimus osoittaa, että laskentamenetelmien kehittymisestä huolimatta, johtajat ovat tyytymättömiä saamaansa informaatioon. Johtajat kaipasivat oikea-aikaisempaa, laajempaa, joustavampaa sekä esitysmuodoltaan käyttäjäystävällisempää informaatiota päätöksen tekemisen tueksi. Tutkielmassa tutkitaan informaation ja etenkin informaatiodimensioiden vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen.
Tutkielman otos käsittää 49 vastaajaa ja vastausprosentiksi muodostui alhainen 9,8. Kyselytutkimuksessa pyydettiin vastaajia arvioimaan väitteitä koskien yrityksen kannattavuutta, strategiaa, kilpailutilannetta, ympäristön epävarmuutta sekä informaation laajuutta, ajankohtaisuutta, karkeusasteen sopivuutta ja integrointimahdollisuutta. Kysely suunnattiin suomalaisten yritysten toimitusjohtajille. Tilastollisena menetelmänä käytettiin pääsääntöisesti lineaarista usean muuttujan regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat informaatiodimensioiden vaikuttavan toisiinsa, joten tiedon laatua tulisi aina tarkastella kokonaisuutena, missä huomioidaan kaikki ulottuvuudet. Tutkimuksen mukaan yhdelläkään dimensiolla ei erikseen ole juuri vaikutusta kannattavuuteen, mutta yhdessä dimensiot vaikuttivat merkittävästi yrityksen kannattavuuteen. Yrityksen kannattavuuden parantamiseksi tulisi siis kehittää kaikkia tiedon ulottuvuuksia sen sijaan, että keskityttäisiin johonkin tiettyyn ulottuvuuteen. Voimakkaimmat yhteydet dimensioiden keskinäisiä vaikutuksia tutkittaessa havaittiin laajuuden ja integroinnin sekä ajankohtaisuuden ja karkeusasteen välillä. Tutkituista kontingenssitekijöistä läheisimmin informaation laatuun liittyi kilpailutilanne, sillä kilpailutilanteen ja kaikkien informaatiodimensioiden välillä havaittiin positiiviset yhteydet.
Tutkielman otos käsittää 49 vastaajaa ja vastausprosentiksi muodostui alhainen 9,8. Kyselytutkimuksessa pyydettiin vastaajia arvioimaan väitteitä koskien yrityksen kannattavuutta, strategiaa, kilpailutilannetta, ympäristön epävarmuutta sekä informaation laajuutta, ajankohtaisuutta, karkeusasteen sopivuutta ja integrointimahdollisuutta. Kysely suunnattiin suomalaisten yritysten toimitusjohtajille. Tilastollisena menetelmänä käytettiin pääsääntöisesti lineaarista usean muuttujan regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat informaatiodimensioiden vaikuttavan toisiinsa, joten tiedon laatua tulisi aina tarkastella kokonaisuutena, missä huomioidaan kaikki ulottuvuudet. Tutkimuksen mukaan yhdelläkään dimensiolla ei erikseen ole juuri vaikutusta kannattavuuteen, mutta yhdessä dimensiot vaikuttivat merkittävästi yrityksen kannattavuuteen. Yrityksen kannattavuuden parantamiseksi tulisi siis kehittää kaikkia tiedon ulottuvuuksia sen sijaan, että keskityttäisiin johonkin tiettyyn ulottuvuuteen. Voimakkaimmat yhteydet dimensioiden keskinäisiä vaikutuksia tutkittaessa havaittiin laajuuden ja integroinnin sekä ajankohtaisuuden ja karkeusasteen välillä. Tutkituista kontingenssitekijöistä läheisimmin informaation laatuun liittyi kilpailutilanne, sillä kilpailutilanteen ja kaikkien informaatiodimensioiden välillä havaittiin positiiviset yhteydet.