TAPAHTUMAN JÄRJESTÄMISEEN PERUSTUVAN MARKKINOINNIN ONNISTUNUT SUUNNITTELU JA TOTEUTTAMINEN Kolmen tapahtuman vertaileva case-analyysi
Dahl, Marika (2007)
Dahl, Marika
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja tehostaa paljon tapahtumamarkkinointia harjoittavan yrityksen tapahtumamarkkinointiin liittyviä suunnittelu- ja johtamisprosesseja. Tutkimuksen tarkoitukseen pyrittiin vastaamaan kolmen tavoitteen avulla. Tutkimuksen ensimmäinen tavoite oli määritellä tapahtumamarkkinoinnin käsite ja sen suhde muuhun markkinointiviestintään. Toisena tavoitteena oli luoda katsaus olemassa oleviin tapahtumamarkkinointia ohjaaviin suunnittelumalleihin ja integroida niistä tämän tutkimuksen empiria ohjaava malli. Kolmas tavoite oli antaa vertailevaan case-analyysiin perustuvia tapahtumamarkkinoinnin onnistumista edistäviä toimenpidesuosituksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena vertailevana tapaustutkimuksena, joka kohdistui rahoitusalalla toimivan yrityksen kolmeen tapahtumaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmää noudattaen maalis-kesäkuussa 2007. Jokaisen tapahtuman osalta haastateltiin tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta vastanneita henkilöitä, tapahtuman emäntiä ja isäntiä sekä asiakkaita.
Tutkimustuloksista ilmeni, että yrityksen tulisi erityisesti tehostaa arvioinnista saatujen tulosten hyödyntämistä tulevissa tapahtumissa. Tämän merkitys korostuu kyseessä olevan yrityksen kohdalla, sillä se järjestää paljon tapahtumia ja valtaosa niistä on toistuvia. Lisäksi palautteiden kerääminen, sekä asiakkailta että henkilökunnalta, nousi esille tärkeänä toimenpiteenä kehittymisen kannalta. Tutkimustuloksissa painottui myös onnistuneen aikataulutuksen merkitys, sillä aikataulun huomattiin pettävän helposti.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena vertailevana tapaustutkimuksena, joka kohdistui rahoitusalalla toimivan yrityksen kolmeen tapahtumaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmää noudattaen maalis-kesäkuussa 2007. Jokaisen tapahtuman osalta haastateltiin tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta vastanneita henkilöitä, tapahtuman emäntiä ja isäntiä sekä asiakkaita.
Tutkimustuloksista ilmeni, että yrityksen tulisi erityisesti tehostaa arvioinnista saatujen tulosten hyödyntämistä tulevissa tapahtumissa. Tämän merkitys korostuu kyseessä olevan yrityksen kohdalla, sillä se järjestää paljon tapahtumia ja valtaosa niistä on toistuvia. Lisäksi palautteiden kerääminen, sekä asiakkailta että henkilökunnalta, nousi esille tärkeänä toimenpiteenä kehittymisen kannalta. Tutkimustuloksissa painottui myös onnistuneen aikataulutuksen merkitys, sillä aikataulun huomattiin pettävän helposti.