Tulosjohtaminen ja hallintotuomareiden riippumattomuus
Peltoniemi, Elina (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia, tulosjohtamisen vaikuttamista hallintotuomareiden riippumattomuu-teen. Niin tuomioistuimilla kuin tuomareilla on Suomen perustuslaissa turvattu asema muista valtiollisista vallankäyttäjistä. Tuomarien aseman tarkastelu on rajattu käsittelemään hallintotuomaria eli tuomaria joka toimii tuomioistuimessa, jossa lainkäyttö kohdistuu hallintolainkäyttöasioihin ja julkisoikeudellisiin suh-teisiin.
Tutkimuksessa avataan tuomioistuimen riippumattomuuden käsitettä. Mitä se tarkoittaa rakenteellisesti ja sisäisesti sekä miten lainsäädännössä asiasta säädetään. Tarkoituksena on selvittää niin tuomioistuimen kuin yksittäisen tuomarin riippumattomuuden tarkoitus. Analysoinnissa on käytetty apuna lainsäädäntöä, virallislähteitä, kotimaista kirjallisuutta sekä jonkin verran myös Euroopan unionin virallislähteitä. Kun riippumattomuuden käsite on selvillä, päästään käsittelemään tulosjohtamisen vaikutusta tuomareiden riippumattomaan asemaan. Tässä pääasiallisena aineistona on käytetty hallintotuomareille suoritettu kyse-ly, jossa pyrittiin kartoittamaan tuomarikunnan mielipidettä siitä loukkaako tulosjohtaminen heidän riip-pumatonta asemaa. Tutkimuksen lähestymistapa on lainopillinen. Tutkimuksen perustana on perustuslain 3.3 §, jossa säädetään riippumattomuudesta ja sitä työssä analysoidaan laajasti. Tutkimuksesta lisäksi ilmenee se, ettei riippumattomuuden käsite ole itsessään yksinkertainen.
Tulosjohtamisen voidaan katsoa sopivan hallintotuomioistuimiin niin teorian kuin tehdyn kyselynkin pohjalta. Hallintotuomareiden pääasiallinen kanta asiaan oli, että tulosjohtamisen kautta asetetut tavoitteet ovat määrällisiä eivätkä ne loukkaa tuomarin riippumattomuuden ydintä eli yksittäisen lainkäyttöasian ratkaisua sillä tavoin, että ne puuttuisivat ratkaisun sisältöön. Ongelmina nähtiin kuitenkin laadun laske-minen, joka on osa kokonaisvaltaista tuloksellisuutta sekä tuomareiden nimitys, jonka kautta tuomarin riippumattomuus voi vaarantua.
Tutkimuksessa avataan tuomioistuimen riippumattomuuden käsitettä. Mitä se tarkoittaa rakenteellisesti ja sisäisesti sekä miten lainsäädännössä asiasta säädetään. Tarkoituksena on selvittää niin tuomioistuimen kuin yksittäisen tuomarin riippumattomuuden tarkoitus. Analysoinnissa on käytetty apuna lainsäädäntöä, virallislähteitä, kotimaista kirjallisuutta sekä jonkin verran myös Euroopan unionin virallislähteitä. Kun riippumattomuuden käsite on selvillä, päästään käsittelemään tulosjohtamisen vaikutusta tuomareiden riippumattomaan asemaan. Tässä pääasiallisena aineistona on käytetty hallintotuomareille suoritettu kyse-ly, jossa pyrittiin kartoittamaan tuomarikunnan mielipidettä siitä loukkaako tulosjohtaminen heidän riip-pumatonta asemaa. Tutkimuksen lähestymistapa on lainopillinen. Tutkimuksen perustana on perustuslain 3.3 §, jossa säädetään riippumattomuudesta ja sitä työssä analysoidaan laajasti. Tutkimuksesta lisäksi ilmenee se, ettei riippumattomuuden käsite ole itsessään yksinkertainen.
Tulosjohtamisen voidaan katsoa sopivan hallintotuomioistuimiin niin teorian kuin tehdyn kyselynkin pohjalta. Hallintotuomareiden pääasiallinen kanta asiaan oli, että tulosjohtamisen kautta asetetut tavoitteet ovat määrällisiä eivätkä ne loukkaa tuomarin riippumattomuuden ydintä eli yksittäisen lainkäyttöasian ratkaisua sillä tavoin, että ne puuttuisivat ratkaisun sisältöön. Ongelmina nähtiin kuitenkin laadun laske-minen, joka on osa kokonaisvaltaista tuloksellisuutta sekä tuomareiden nimitys, jonka kautta tuomarin riippumattomuus voi vaarantua.