Invandrarelevers inlärning av svenska
Peltonen, Laura (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on tutkia kielioppi- ja oikeinkirjoitusvirheitä, joita yhdeksän maahanmuuttajaoppilasta tekevät ruotsin kielen aineissaan. Tavoitteenani on myös tutkia oppilaiden kielellistä luovuutta, joten tutkielmani ei ole pelkästään virhenalyysi. Lisäksi olen kiinnostunut mistä aiheista oppilaat kirjoittavat sekä vaikuttavatko heidän taustatekijänsä heidän ruotsin kielen oppimiseensa. Aineistoni muodostuu yhdeksän aineen lisäksi oppilaiden taustatiedoista. Tutkielmani metodi on kuvaileva ja vertaileva.
Tutkimissani aineissa virheiden määrä vaihtelee suurestikin oppilaiden välillä, vaikka oppilaat ovat opiskelleet ruotsia lähes yhtä kauan. Vaikeimmat kieliopilliset rakenteet ovat oppilaille substantiivien ja verbien käyttö, ja helpointa on prepositioiden käyttö. Kieliryhmien sisällä löytyy tunnusomaisia piirteitä, ja virheiden määrät joissain kieliopillisissa rakenteissa ovat samaa kokoluokkaa saman kieliryhmän oppilailla. Pieni määrä virheitä ei kaikilla oppilailla tarkoita suurta kielellistä luovuutta tai suuri virhemäärä vähäistä kielellistä luovuutta, vaan joillain oppilailla nämä kaksi osa-aluetta ovat riippumattomia toisistaan.
Tutkimissani aineissa virheiden määrä vaihtelee suurestikin oppilaiden välillä, vaikka oppilaat ovat opiskelleet ruotsia lähes yhtä kauan. Vaikeimmat kieliopilliset rakenteet ovat oppilaille substantiivien ja verbien käyttö, ja helpointa on prepositioiden käyttö. Kieliryhmien sisällä löytyy tunnusomaisia piirteitä, ja virheiden määrät joissain kieliopillisissa rakenteissa ovat samaa kokoluokkaa saman kieliryhmän oppilailla. Pieni määrä virheitä ei kaikilla oppilailla tarkoita suurta kielellistä luovuutta tai suuri virhemäärä vähäistä kielellistä luovuutta, vaan joillain oppilailla nämä kaksi osa-aluetta ovat riippumattomia toisistaan.