Tvåspråkighet i en myndighetsorganisation ur ett kommunikativt funktionsperspektiv
Dahl, Emma (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att beskriva villkoren för tvåspråkighet i en myndighetsorganisation inför en omfattande reform. Avhandlingen kan följaktligen bidra till att öka kännedomen om den verksamhetskultur och -miljö som främjar tvåspråkigheten i en myndighetsorganisation. I avhandlingen undersöks hur anställda i en tvåspråkig organisation upplever tvåspråkighet samt hur anställda i en enspråkig organisation ser på tvåspråkighet inför regionförvaltningsreformen.
Utgångspunkten för analysen är ett kommunikativt funktionsperspektiv. För att analysera den faktiska språkanvändningen, upplevelserna, känslorna samt föreställningarna i organisationen görs en kategorisering i kontaktytor. De utgångspunkter som de anställda i den tvåspråkiga organisationen har via upplevelser, jämförs med hur de anställda i en enspråkig organisation betraktar tvåspråkighet för att belysa utmaningarna för den framtida organisationen. Materialet utgör en del av en enkätundersökning som utförts inom delprojektet Regionförvaltningsreformen i ljuset av tvåspråkighet och informationsförmedling vid Vasa universitet.
Min avhandling visar att de anställda i den tvåspråkiga organisationen (finsk- och svenskspråkiga) känner sig delaktiga i organisationskommunikationen. De upplever att de kommer i kontakt med både finska och svenska språket samt att det finns en acceptans för den individuella variationen ifråga om språkidentitet och språkkunskap. Ytterligare visar avhandlingen att de anställda i en enspråkig organisation (finskspråkig) känner osäkerhet inför tvåspråkighet eftersom tvåspråkigheten känns svår att införliva med deras nuvarande kultur i praktiken. I framtiden är det en utmaning att samordna olika aktörer till en ny helhet där en ny gemenskap ska formas ifråga om språket, kommunikationen och kulturen.
Utgångspunkten för analysen är ett kommunikativt funktionsperspektiv. För att analysera den faktiska språkanvändningen, upplevelserna, känslorna samt föreställningarna i organisationen görs en kategorisering i kontaktytor. De utgångspunkter som de anställda i den tvåspråkiga organisationen har via upplevelser, jämförs med hur de anställda i en enspråkig organisation betraktar tvåspråkighet för att belysa utmaningarna för den framtida organisationen. Materialet utgör en del av en enkätundersökning som utförts inom delprojektet Regionförvaltningsreformen i ljuset av tvåspråkighet och informationsförmedling vid Vasa universitet.
Min avhandling visar att de anställda i den tvåspråkiga organisationen (finsk- och svenskspråkiga) känner sig delaktiga i organisationskommunikationen. De upplever att de kommer i kontakt med både finska och svenska språket samt att det finns en acceptans för den individuella variationen ifråga om språkidentitet och språkkunskap. Ytterligare visar avhandlingen att de anställda i en enspråkig organisation (finskspråkig) känner osäkerhet inför tvåspråkighet eftersom tvåspråkigheten känns svår att införliva med deras nuvarande kultur i praktiken. I framtiden är det en utmaning att samordna olika aktörer till en ny helhet där en ny gemenskap ska formas ifråga om språket, kommunikationen och kulturen.