Mainoskielen rekisteri ja tekstilaji. Kvantitatiivis-kvalitatiivinen analyysi kahden tuoteryhmän mainonnasta
Peltonen, Janne (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan mainoskielen rekisteriä ja tekstilajia. Tässä tekstintutkimuksessa mainostekstien analysointi toteutetaan erityisesti rekisteri- ja tekstilajiteorian sekä mainostekstien funktion näkökulmasta. Lähestymistapa aiheeseen on kvantitatiivis-kvalitatiivinen. Mainoskielen rekisteriä kuvataan kvantitatiivisesti ja tekstilajia kvalitatiivisesti. Analyysi perustuu kahden hyvin erilaisen tuoteryhmän mainontaan, sillä aineisto koostuu eri aikakauslehdissä ilmestyneistä 16 automainoksesta ja 16 ihonhoitotuotteen mainoksesta.
Mainoskielen rekisterin kuvauksessa tarkastellaan aineiston kielellisiä piirteitä määrällisesti. Tarkastelussa keskitytään ennen kaikkea leksikaalis-kieliopillisiin ominaisuuksiin. Mainostekstien kielellisistä piirteistä erityishuomion saavat virkkeet ja lauseet, rinnastukset, yhdyssanat sekä adjektiivit ja imperatiivit. Tekstilajin kuvauksessa tarkastellaan laadullisesti mainostekstien rakentumista teksteiksi ja sitä, miten mainokset pyrkivät toteuttamaan funktioitaan. Kommunikatiivinen päämäärä, jaksottainen muoto- ja merkitysrakenne sekä yksilöön kohdistuva mainossanoma ovat aiheita laadullisessa tarkastelussa.
Virkkeiden ja lauseiden epätäydellinen rakenne on tyypillistä mainonnan teksteille. Virkkeet ovat lauseopillisesti hyvin yksinkertaisia. Mainostekstit ovat hyvin substantiivivaltaisia. Teksteissä esiintyy paljon rinnasteisuutta, jolla muodostetaan sana- ja lausekepareja sekä luetteloita. Mainosten kieli on kuvailevaa, minkä seurauksena aineistossa esiintyy paljon adjektiiveja. Mainokset sisältävät hyvin usein toimintakehotuksen, joka ilmaistaan käyttämällä käsky- eli imperatiivimuotoa.
Mainostekstit koostuvat sekä muotojaksoista että funktionaalisista jaksoista, joilla on kullakin oma tehtävänsä tekstikokonaisuudessa. Automainoksissa kuvaillaan auton ominaisuuksia, ihonhoitotuotteiden mainonnassa puolestaan tuotteen vaikutuksia. Yksilöön kohdistuva mainossanoma ilmenee tekstissä yksikön 2. persoonan käytöllä mainoksen vastaanottajaa puhuteltaessa sekä ohjailevin lausumin eli direktiivein.
Mainoskielen rekisterin kuvauksessa tarkastellaan aineiston kielellisiä piirteitä määrällisesti. Tarkastelussa keskitytään ennen kaikkea leksikaalis-kieliopillisiin ominaisuuksiin. Mainostekstien kielellisistä piirteistä erityishuomion saavat virkkeet ja lauseet, rinnastukset, yhdyssanat sekä adjektiivit ja imperatiivit. Tekstilajin kuvauksessa tarkastellaan laadullisesti mainostekstien rakentumista teksteiksi ja sitä, miten mainokset pyrkivät toteuttamaan funktioitaan. Kommunikatiivinen päämäärä, jaksottainen muoto- ja merkitysrakenne sekä yksilöön kohdistuva mainossanoma ovat aiheita laadullisessa tarkastelussa.
Virkkeiden ja lauseiden epätäydellinen rakenne on tyypillistä mainonnan teksteille. Virkkeet ovat lauseopillisesti hyvin yksinkertaisia. Mainostekstit ovat hyvin substantiivivaltaisia. Teksteissä esiintyy paljon rinnasteisuutta, jolla muodostetaan sana- ja lausekepareja sekä luetteloita. Mainosten kieli on kuvailevaa, minkä seurauksena aineistossa esiintyy paljon adjektiiveja. Mainokset sisältävät hyvin usein toimintakehotuksen, joka ilmaistaan käyttämällä käsky- eli imperatiivimuotoa.
Mainostekstit koostuvat sekä muotojaksoista että funktionaalisista jaksoista, joilla on kullakin oma tehtävänsä tekstikokonaisuudessa. Automainoksissa kuvaillaan auton ominaisuuksia, ihonhoitotuotteiden mainonnassa puolestaan tuotteen vaikutuksia. Yksilöön kohdistuva mainossanoma ilmenee tekstissä yksikön 2. persoonan käytöllä mainoksen vastaanottajaa puhuteltaessa sekä ohjailevin lausumin eli direktiivein.