Arkadesta konsoliin. Tarkasteltavana Mushihimesama Futari 1.5 ja Guwange -arkadepelien konsolikäännösten käytettävyyshaasteet.
Peltomaa, Mikko (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käytettävyyshaasteita arkadepelien kääntäminen kotikonsoleille asettaa. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaisia eroja pelin konversioprosessissa on ilmennyt konsolille käännettäessä? 2. Mitkä erot muuttavat olennaisesti pelattavuutta? 3. Kuinka pelien konsoliversiot edustavat alkuperäisiä arkadeversioita?
Pelit, joita tutkittiin olivat Mushihimesama Futari 1.5 sekä Guwange. Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin heuristista evaluaatiota, joka suoritettiin pohjautuen Nielsenin heuristisen evaluaation toteuttamiseen suunnattuun ohjeistukseen sekä kymmeneen heuristiikkaan, jotka oli muodostettu digitaalisten pelien käytettävyyden evaluointiin. Pelien evaluointi suoritettiin kolmen hengen ryhmällä.
Evaluaatiossa ilmi tulleet käytettävyyshaasteet sijoittuivat pääosin kolmen pääpiirteen kohdalle. Suurimmat esille tulleet ongelmat liittyivät konsoliversioiden nopeuden ja hidastuksen mallintamiseen. Arkade- ja konsoliversiot toimivat molempien evaluoitujen pelien kohdalla eri nopeuksilla. Pahimmillaan tämä vaikutti merkittävästi konsoliversion pelattavuuteen. Tämän jälkeen merkittävimmiksi muodostuivat paikoittain hankalat ja epäintuitiiviset menujen ja näyttöoptioiden säädöt, jotka puolestaan aiheuttivat ongelmia ennen varsinaisen pelin alkua. Kolmanneksi, erot versioiden visuaalisen ilmeen suhteen olivat pelattavuuden kannalta vähiten merkittäviä, mutta olivat kuitenkin helposti havaittavissa konsoliversioissa. Evaluoidut pelit edustivat vaihtelevasti alkuperäisiä arkadeversioita. Toinen konsoliversio edusti pelattavuudeltaan läheisesti alkuperäistä arkadeversiota, kun taas toisen evaluoidun pelin suhteen ongelmat olivat siinä määrin huomattavissa, että pelin pelattavuus muuttui tuntuvasti alkuperäisversioon nähden. Pelitestaus myös toi hyvin esille sen, kuinka eri tavalla peleistä vaihtelevan kokemuksen omaavat henkilöt pelaavat samoja pelejä. Joillekin pienet erot hidastuksessa saattavat olla merkityksellisiä, kun taas toiselle ne eivät merkitse juuri mitään.
Pelit, joita tutkittiin olivat Mushihimesama Futari 1.5 sekä Guwange. Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin heuristista evaluaatiota, joka suoritettiin pohjautuen Nielsenin heuristisen evaluaation toteuttamiseen suunnattuun ohjeistukseen sekä kymmeneen heuristiikkaan, jotka oli muodostettu digitaalisten pelien käytettävyyden evaluointiin. Pelien evaluointi suoritettiin kolmen hengen ryhmällä.
Evaluaatiossa ilmi tulleet käytettävyyshaasteet sijoittuivat pääosin kolmen pääpiirteen kohdalle. Suurimmat esille tulleet ongelmat liittyivät konsoliversioiden nopeuden ja hidastuksen mallintamiseen. Arkade- ja konsoliversiot toimivat molempien evaluoitujen pelien kohdalla eri nopeuksilla. Pahimmillaan tämä vaikutti merkittävästi konsoliversion pelattavuuteen. Tämän jälkeen merkittävimmiksi muodostuivat paikoittain hankalat ja epäintuitiiviset menujen ja näyttöoptioiden säädöt, jotka puolestaan aiheuttivat ongelmia ennen varsinaisen pelin alkua. Kolmanneksi, erot versioiden visuaalisen ilmeen suhteen olivat pelattavuuden kannalta vähiten merkittäviä, mutta olivat kuitenkin helposti havaittavissa konsoliversioissa. Evaluoidut pelit edustivat vaihtelevasti alkuperäisiä arkadeversioita. Toinen konsoliversio edusti pelattavuudeltaan läheisesti alkuperäistä arkadeversiota, kun taas toisen evaluoidun pelin suhteen ongelmat olivat siinä määrin huomattavissa, että pelin pelattavuus muuttui tuntuvasti alkuperäisversioon nähden. Pelitestaus myös toi hyvin esille sen, kuinka eri tavalla peleistä vaihtelevan kokemuksen omaavat henkilöt pelaavat samoja pelejä. Joillekin pienet erot hidastuksessa saattavat olla merkityksellisiä, kun taas toiselle ne eivät merkitse juuri mitään.